HTML

Jégboszi

"Levél vagyok a szélben. Figyeld, hogy szárnyalok." ********************************************************************* A TB-s tételeket a tb címke alatt keressétek! Onnan letölthetők!

Friss topikok

  • zs58: 2020-ban kérik a 2004 évi adatokat, amit átvétellel igazoltak, hogy átvették. / flopyn. / De nincs... (2020.09.29. 07:42) Nyugdíjbiztosítási Egyéni Nyilvántartó Lap
  • Viktor Puzsár: Szia! A sulinet oldalon karbantartás van ezért nem tudom elérni a tételeket. Lehetséges lenne más... (2015.06.10. 13:15) Művészettörténet
  • progresszív: Kedves Jégboszi! Köszönöm a segítséget! Gratulálok az egyetemhez.... Szívesen osztanám meg (amenn... (2013.11.04. 22:09) Tárgyfelvétel
  • Dzsuliaa: Szia! Nagyon jó ez a számfejtés ellenőrző, esetleg van belőle aktuális 2013-as is? Köszönöm! (2013.07.26. 11:58) Számfejtés ellenőrző táblázatocska
  • gy84: Szerintem ez a legszebb a blogon lévő rajzok közül :)Szépek a színei. (kephazuzen.blogspot.com) (2011.06.17. 13:53) Királyka

Címkék

Andragógiatörténet és komparatív andragógia (ANDB-775L)

2014.12.12. 13:55 :: jegboszi

A kurzus célja: megismertetni a hallgatókat az andragógia történeti fejlődési folyamatával, a különböző korok andragógiai elméleteinek, gyakorlatának, intézményrendszerének történetével, a kezdetektől napjainkig.

 

Kompetenciák

 Ismerje, és történeti vonatkozásaiban is értelmezni tudja a felnőttek oktatásáról, képzéséről, önképzéséről szóló tudományos elméleteket

  • Ismerje az andragógiatörténet alapvető forrásait, és képes legyen azok önálló elemzésére
  • Alapvonalaiban ismerje a közösségszervezés és-fejlesztés történetét és módszereit
  • Ismerje az andragógia elméletének és gyakorlatának történeti fejlődési összefüggéseit;
  • Ismerje az európai felnőttképzés egyes történelmi korszakainak legjellegzetesebb cél- és eszközrendszereinek főbb elemeit, az európai intézményes felnőttnevelés-oktatás szervezeti-intézményi kereteinek kialakulását, szakaszait, az európai, illetve magyar oktatásügyet szabályozó legfontosabb dokumentumok (törvények, rendeletek) főbb tartalmi elemeit és hatását, a történeti fejlődés során kialakuló főbb felnőttnevelési-oktatási koncepciók, elméletek, tervek és javaslatok fejlődését, az egyes koncepciók egymásra és a felnőttképzés gyakorlatára kifejtett hatását
  •          Ismerje a hazai és nemzetközi felnőttoktatás történetét, a felnőttoktatás hazai és nemzetközi változásainak tendenciáit;

 

A kurzus tartama, témakörei

 

  1. Feladatok, követelmények. Andragógia és andragógiatörténet. Az andragógiatörténet fogalma, tárgya, helye a tudományok rendszerében. Andragógiatörténeti kutatások Európában és hazánkban.
  2. Az európai nevelésügy és a felnőttek képzésére irányuló törekvések a reformációig. A reformáció és a felnőttek oktatása. A reformáció és a felnőttképzés Magyarországon.
  3. A közművelődési kezdeményezések első lépései Magyarországon (1772-1794)
  4. Új módszerek és eszközök a felnőttek képzésére (1795-1825)
  5. A szervezett közművelődés első lépései (1825-1841)
  6. A közművelődési szervezetek kialakulásának kora (1841-1848)
  7. A felnőttképzés keretei és tartalma 1848 és 1867 között
  8. Eötvös József, Türr István és a Népoktatási Körök Magyarországon
  9. Munkásművelődés a 19. század második felében
  10. Az intézményes felnőttképzés korszaka (1890-1919)
  11. Felnőttképzési törekvések Magyarországon a két világháború között.
  12. A magyar népfőiskolai mozgalom
  13. Felnőttképzés Magyarországon (1945-1990)

Követelmények:

Az előadások látogatása, kollokvium (írásbeli)

 

Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek: előadások, önálló tanulás

Értékelés        - az előadásokon való részvétel, a szakirodalom ismerete

 

Sajátos oktatásszervezési körülmények (Levelező tagozatos konzultációk)

Kötelező olvasmány/ok:

  • Bajusz Klára - Filó Csilla- Németh Balázs: A magyar felnőttoktatás története a XX. század közepéig. Pécs, PTE-FEEFI, 2004.
  • Sári Mihály: A kultúra intézményrendszereinek történeti funkcionális változásai. Pécs, PTE-FEEFI, 2004. 57-94.

Ajánlott olvasmány/ok:

  • Fehér Katalin: Népfelvilágosító törekvések Magyarországon 1777-1849. MATI, Bp., 2009.

 

Az értékelés módja:

  •          kollokvium (írásbeli, vagy szóbeli)

 

A kollokviumi felkészülést segítő kérdések

  • Az andragógiatörténet fogalma
  • Mióta foglalkoznak Európában andragógiatörténeti kutatásokkal?
  • Mivel foglakozik az andragógiatörténet?
  • Tudomány-rendszertanilag mely tudományághoz kapcsolható az andragógiatörténet?
  • Milyen álláspontok alakultak ki az andragógiatörténet kezdeteire vonatkozóan?
  • Hogyan járult hozzá az anyanyelvű ismeretterjesztés a közműveltség terjesztéséhez?
  • Melyek Tinódi Lantos Sebestyén munkásságának azon elemei, melyek fontosak a felnőttképzés szempontjából?
  • Kik a puritanizmus legjelentősebb képviselői Magyarországon?
  • Mikor kezdődtek Magyarországon a felnőttképzéssel kapcsolatos törekvések?
  • Miért vált fontos kérdéssé a felvilágosodás korában a felnőttek művelésének ügye?
  • Soroljon fel három olyan kiemelkedő magyart, aki elméleti szinten foglakozott a felnőttek képzésének lehetőségeivel a felvilágosodás korában?
  • Soroljon fel három olyan kiemelkedő magyart, aki gyakorlati szinten foglakozott a felnőttek képzésének lehetőségeivel a felvilágosodás korában?
  • A felvilágosodás korában megjelent folyóiratok közül melyiknek volt kiemelt célja a hasznos ismeretek terjesztése? Hol jelent meg? Ki szerkesztette?
  • A reformkor politikusai közül kik tekintették fontos kérdésnek a felnőttek képzését?
  • Mit jelent a „filléres lap” kifejezés?
  • Milyen európai mintákat követtek a magyarországi „filléres lapok”?
  • Reformkori folyóirataink közül melyik tekintette legfőbb céljának a nép művelését, a felnőttek ismereteinek gyarapítását? Ki volt a szerkesztő? Hol jelent meg a lap?
  • Miért voltak jelentősek a kalendáriumok a felnőttek ismereteinek terjesztése terén?
  • Milyen intézmények szolgálták Magyarországon a közművelődés ügyét a reformkorban?
  • Nevezzen meg három olyan intézményt, mely a reformkorban született, és a közművelődés ügyének szolgálatában állt.
  • Nevezzen meg két jelentős személyt, aki a reformkori Magyarországon a mezőgazdasági ismeretterjesztés ügyét szolgálta.
  • Mi jellemzi a felnőttképzés ügyét hazánkban, az abszolutizmus időszakában?
  • Miért volt jelentős a Szent István Társulat könyvkiadó tevékenysége az abszolutizmus korában a közművelődés szempontjából?
  • Miért határkő Eötvös József 1867 utáni tevékenysége a felnőttképzés terén?
  • Oktatáspolitikusaink közül kik foglakoztak kiemelten a népoktatás kérdésével 1867 és a századforduló között?
  • Milyen céllal keletkeztek a népoktatási körök, és milyen eredmények születtek tevékenységük nyomán?
  • Milyen európai minták alapján szerveződött a felnőttképzés Magyarországon 1890-es évek és az első világháború között?
  • Milyen szervezetek, intézmények szolgálták a felnőttképzés ügyét Magyarországon 1890-es évek és az első világháború között?
  • Kik voltak a „gazdasági vándortanítók”, és mi tevékenységük jelentősége?
  • Mi volt az „Uránia”, milyen intézményei voltak, és mi a jelentősége a hazai felnőttképzésben?
  • Mi volt Klebelsberg Kuno felnőttképzési koncepciójának lényege?
  • A magyar népfőiskolai mozgalom a két világháború között.
  • Felnőttképzés Magyarországon (1945-1990) 

Szólj hozzá!

Címkék: ELTE

A bejegyzés trackback címe:

https://jegboszi.blog.hu/api/trackback/id/tr406977725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása