Szép, hosszú nevű tantárgy jól felkészült és nagy nevű tanárral. Előadást kellett tartanunk csoportmunkában.
A tematika lényege:
A kurzus célja: Megismertetni a hallgatókkal:
• a hazai és EU-jogszabályok rendszerét,
• az alkotmány, a felnőttképzési törvény, illetve a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló törvény releváns elemeit,
• a jogszabályi normák konkrét gyakorlati megjelenéseit az oktatási és művelődési tevékenységek szervezésében.
Tanulás eredmények, kompetenciák:
A kurzus a szak Képzési és kimeneti követelményeiben (KKK) meghatározott alábbi általános és szakmai kompetencia elsajátítását segíti elő:
a szakmai ismereteket illetően
• a felnőttoktatásra és művelődésre vonatkozó főbb hazai és európai normák értelmezését;
• a felnőttoktatás és művelődésszervezés folytatásának alapvető feltételeit; az alkalmazást illetően:
• a felnőttoktatási és művelődési tevékenységek folytatásához szükséges alapvető tevékenységek előkészítését,
• egyes múzeumok és könyvtárak felnőttoktatással és közművelődéssel kapcsolatos gyakorlati tevékenységének bemutatását.
A kurzus tartalmai, témakörei:
Téma
1. Jogszabályok
• jogszabályok hierarchiája
• az országgyűlés jogszabályalkotó tevékenysége
• a jogalkotsról szóló törvény
2. A jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvétel
• civil szervezetek részvétel a jogszabályok előkészítésében (konkrét civilszervezeti javaslat bemutatása és beépülése a jogszabályba)
3. Az állami irányítás egyéb eszközei
• egy konkrét határozat vagy utasítás bemutatása
• erkölcsi normák
• egy konkrét felnőttképzési szervezet etikai kódexének ismertetése
4. Az Európai Unió jogrendszere
• egy felnőttképzés tárgyú rendelet/irányelv/közlemény bemutatása
5. A felnőttképzés meghatározása
• a felnőttképzés fajtái
• felnőttképzési szolgáltatások
• irányítás
• intézmények
• a felnőttképzés végzésének feltételei
6. A régi és új alkotmány összehasonlító elemzése a művelődés és felnőttképzés tekintetében
7. A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló törvény
• alapelvei,
• célja és
• hatálya
• muzeális intézmények alapítása és megszüntetése
8. Országos múzeumok
• egy konkrét országos múzeum bemutatása (pl. PIM)
9. Országos szakmúzeumok
• egy konkrét országos szakmúzeum bemutatása
10. Megyei múzeumok
• egy konkrét megyei múzeum bemutatása
11. Területi múzeumok
• egy konkrét területi múzeum bemutatása
12. Tematikus múzeumok
• egy konkrét tematikus múzeum bemutatása
13. Közérdekű muzeális gyűjtemények és kiállítóhelyek
• egy konkrét közérdekű muzeális gyűjtemény, illetve kiállítóhely bemutatása
14. Nyilvános könyvtári ellátás
• általános szabályok
• feltételek
• könyvtárak fenntartása, irányítása
• finanszírozás és támogatás
• nemzeti könyvtár bemutatása
15. Tudományos és szakkönyvtári ellátás
• egy konkrét szakkönyvtár bemutatása
16. A települési és a megyei könyvtári ellátás
• egy a községi, városi vagy fővárosi könyvtár bemutatása
17. A közművelődés általános szabályai és a települési önkormányzatok közművelődési, felnőttoktatási feladatai
• egy a község, város, megyei jogú város vagy főváros, fővárosi kerület közművelődési
18. A közművelődés helyi lakossági képviselete
• egy működő Közművelődési Tanács munkájának bemutatása
Közművelődési szakmai tanácsadás és szolgáltatás
• országos szint
• megyei (fővárosi) szint
• egy konkrét megye szakmai tanácsadási és szolgáltatási tevékenységének bemutatása
Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek:
• Az egyes témakörök feldolgozása – a tanóra keretében – páros-/team munkában történik,
• A teamek optimális létszáma: 3-4 fő,
• A teamen belüli munkaszervezés (feladatmegosztás) a team saját hatásköre,
• A végzett munkát dokumentálni kell (néhány oldalban és/vagy prezentációs formában),
• A bemutatásra a team tetszőleges formát választhat (pl. prezentációt),
• A team (ön)értékeli saját tevékenységét.
Értékelési szempont
1. Forrás megválasztása 10%
2. Kapcsolódás a megjelölt témához 10%
3. A tartalom feldolgozása 50%
4. A téma bemutatásának minősége és dokumentálása 20%
5. A kérdés(ek)re adott reflexió 10%
Összesen: 100%
Az elérthető %-os teljesítmények:
90-100% jeles (5)
80-89% jó (4)
70-79% közepes (3)
61-69% elégséges (2)
60% vagy 60% alatt elégtelen (1)
Gyakorlati jegy: megajánlott jegy a félévközi munka alapján.
Kötelező olvasmány:
• Henczi Lajos: A felnőttképzés jogi szabályozása. Saldo Zrt., Budapest, 2009.
Ajánlott olvasmány:
• Henczi Lajos (szerk): Felnőttoktató. A felnőttek tanításának-tanulásának elmélete és gyakorlata. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2009.
• Henczi Lajos: Tudásmaraton. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2011.
intézményeinek bemutatása