Most másik tanárnő volt, mint előző félévben. Főleg a tréneri technikákat vettük át az előadáson.
Tematika:
A kurzus célja, hogy a hallgatók:
-
ismerjék meg tanulásuk sajátosságait kötelezően előírt tanulmányi napló vezetésével;
-
szerezzenek sajátélményű, gyakorlati tapasztalatokat az interaktív tanítás-tanulás megvalósításáról;
-
gyakorolják a hatékony személyközi kommunikáció készségeit;
-
tanulják meg tudatosan felhasználni tanulási tapasztalataikat andragógussá válásuk folyamatában;
-
értékesítsék a tanulócsoportjukban rejlő erőforrásokat;
-
tanulják meg a felnőttkori tanulási problémáit, tanulást nehezítő tényezőit kezelő módszereket, készítsenek tervet tanulásuk fejlesztésére;
-
ismerjék meg a tanulásmódszertan alapvető irodalmát;
-
szerezzenek tájékozottságot a tanulásmódszertan nyomtatott és elektronikus forrásairól;
-
tudatosan és tevékenyen alakítsák saját tanulásukat.
Tanulás eredmények, kompetenciák
a) az ismereteket illetően
– az oktatási rendszer alapvető összefüggéseit, a felnőttek tanulásának, tanításának didaktikai elveit;
– a változó igényekhez igazodó tananyag-fejlesztés, tanulásszervezés, személyiségfejlesztés, tanácsadás, csoportszervezés, továbbá a hatékony szervezet-irányítás, a kommunikáció, a konfliktuskezelés elemi módszereit;
– az idegen nyelven és az informatika eszközeivel történő hatékony kommunikálás formáit, az információk, elemzések mások számára történő prezentálásának elveit, eljárását, eszközeit;
b) a képességek tekintetében:
– megfelelő technikák birtokában információk összegyűjtésére és kritikus elemzésére;
– a felnőtt ember megújulási, fejlődési törekvéseit – figyelembe véve a személyes életutat és az elért életminőséget – segítésére és megvalósításuk támogatására;
– a megismerési alapfolyamatok önreflektív elemzésére és fejlesztésére.
c) az attitűdöket illetően
rendelkeznek személyes és szociális kompetenciákkal: a másokhoz való alkalmazkodás és a másokkal való együttműködés képességével; emberek és csoportok valamely cél érdekében történő befolyásolásának és mozgósításának képességével; emberi kapcsolataikban humánus és etikus viszonyulással; ismereteik alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással; egyéni munkájukban reális önismerettel, önértékeléssel, sikerorientáltsággal; a minőség iránti elkötelezettséggel.
A kurzus tartalmai, témakörei: saját tanulási igények megfogalmazása; részvétel a félév munkájának tervezésében; az interaktív, kommunikatív környezet megteremtése; a szakmai kompetencia részeként felfogott kommunikatív és interaktív készségek; a rugalmas reagálás, a helyzethez és a kommunikációs viszonyhoz adekvát készség megválasztása; a tanulócsoportok és a felnőtt tanuló tapasztalatai reflexiójának elősegítése; tanulási tanácsadás az első konzultáción felmerült kérések alapján.
Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek: egyéni és csoportos gyakorlatok, interaktív módszerek, szerepjátékok, helyzetgyakorlatok, csoportjátékok, csapatépítő gyakorlatok; tanári magyarázat; tapasztalatok megosztása, páros és kiscsoportos megbeszélések.
Értékelés gyakorlati jeggyel történik, az értékelési szempontok az e-learning felületen olvashatóak, ill. levelező listára küldve. Az írásban megküldött anyagok tartalmán kívül olyan információk is elhangozhatnak a konzultációkon, melyek a félév sikeres teljesítéséhez szükségesek.
A konzultációkon történő aktív részvétel elősegíti a kreditkövetelmények teljesítését.
A konzultációk programja:
-
A félév feladatainak megbeszélése.
-
Részvétel a félév feladatainak tervezésében.
-
A tanulási önismeret fejlesztése.
-
A konzultációk témakörei:
Az eredményes tanulás társas feltételei. A tanulócsoport társas kompetenciájának fejlesztési lehetőségei. Tanulási nehézségek kezelésének kommunikációs feltételei.
A gyakorlati jegy 1 kötelező és 1 kötelezően választható feladattal szerezhető meg.
1. Kötelező személyes fejlesztési terv készítése, melyet egy hallgatótárssal folytatott együttműködésben kell elkészíteni, majd a társ véleményezése után véglegesíteni (6000 karakter szóközök nélkül),
2. Kötelezően választható projektfeladat: felnőtt tanulócsoport számára az ismerkedést, csoporttá alakulást elősegítő 2 órás modul összeállítása.
3. Kötelezően választható projektfeladat: az ELTE PPK elsőéves andragógia BA szakos, levelező tagozatos hallgatói számára tanulásmódszertani segédanyag összeállítása.
A feladatokhoz a segédanyagot levelezőlistán kapják meg, ill. a Neptunban található.
Mindegyik feladathoz szabályos bibliográfiát kell készíteni, min. 3 forrás megjelölésével. A korrekt forráskezelés szabályainak megtartása az értékelés során fontos szempont. A két szót meghaladó szókapcsolat átemelése hivatkozási kötelezettséggel jár.
A tartalmi és formai szempontoknak nem megfelelő feladat nem értékelhető. Plágium esetén a feladatokat nem fogadom el.
A beadandókat nyomtatva és elektronikusan is be kell nyújtani.
Az egyes feladatokhoz az e-learning felületen részletesebb leírást, ill. segédleteket olvashatnak.
A tartami és formai szempontoknak nem megfelelő fejlesztési terv nem elfogadható. Azokra a hallgatókra is érvényesek az előző félévben kiadott, de ebben a tematikában nem ismételt tartalmi és formai követelmények, akiknek csak ezt a félévet kell felvenni.
Kérem, hogy az esetleges késedelmes leadás következményeit mindenki felelősséggel saját maga kezelje. Vegyék figyelembe a következőket:
– a tanszéken az oktatásszervezőnek nem áll módjában dolgozatokat átvenni,
– a megjelölt időpont után küldött dolgozatok elbírálását nem garantálhatom,
– az esetleges késedelem miatt, tekintettel a nagyszámú hallgatóra, egyénileg nem tudok levelezni senkivel,
– a gyakorlati jegy Neptunban történő rögzítésére rövid a határidő.
Az irodalmak a kari könyvtárban és nagyobb városi könyvtárakban, vagy a budapesti Központi Szabó Ervin Könyvtárban érhetőek el. Könyvtárközi kölcsönzéssel azonban bármelyik könyvtárba lekérhetőek a könyvek. Az egyes irodalmak fellelhetőségéről legegyszerűbb tájékozódni a könyvtárak honlapján lévő online katalógusokban.
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Gordon, Thomas – Burch, Noel (2001): Emberi kapcsolatok. Gordon könyvek, Bp.
Nahalka István (szerk. 2006.): Hatékony tanulás. Bp. Bölcsész Konzorcium HEFOP Iroda. URL: http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf, utolsó letöltés: 2013.02.04.
Ajánlott irodalom:
Bednorz, Peter – Schuster, Martin (2006): Bevezetés a tanulás lélektanába. Bp. Medicina.
Balogh László (1993): Tanulási stratégiák és stílusok. Debrecen.
Ben-Menachen, M. (1995): Vizsgaláz. Bp.
Dryden, Gordon – Vos, Jeanette (2004): A tanulás forradalma. Bp. Bagolyvár.
Eco, U. (1998): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Bp.
Fürstné Kólyi Erzsébet – Sípos Endre (1992): Hogyan is tanuljak? Bp. Honffy Kiadó.
Grüning, Christian (2011): Az eredményes tanulás titka. Bp. Partvonal Könyvkiadó
Horányi Katalin (2002): Tanuljunk tanulni. Bp. Magyar Könyvklub.
Kagan, Spencer (2001): Kooperatív tanulás. Bp. Ökonet.
Kugemann, Walter F. (1981): Megtanulok tanulni. Bp. Gondolat.
Ludányi Ágnes (2006): Ismeret, önismeret. Bp. OKKER.
Metzig, W. – Schuster, M. (2003): Megtanulok tanulni. Bp. Medicina,
Mező Ferenc (2004): A tanulás stratégiája. Bp. Pedellus.
Nagy Cirok Lászlóné – Kárász Péter (2006): Tudástérképek. Gyula, APC-Stúdió.
Northedge, Andrew: A jó tanulási útmutató. Gyöngyös, GATE, 1995.
Oroszlány Péter (2006): Könyv a tanulásról. Bp. Független Pedagógiai Intézet Tankönyvcentrum
Rudas J. (1990 és újabb kiadások): Delfi örökösei. Gondolat, Bp.
S. Nemes Ilona(1999): Tanuld amit tudsz. Gondolkodástechnika. Bp. Jószöveg.
Stewart, I. – Joines, V. (1987): A TA – ma. Bevezetés a korszerű tranzakcióanalízisbe. 1994, Xénia Kiadó, Bp.
Szitó Imre (2005): A tanulási stratégiák fejlesztése. Bp. Trefort Kiadó.
Tennant, Mark (1997): Tanulási stílusok. In: Maróti Andor: Andragógiai szöveggyűjtemény II. Bp. Nemzeti Tkv. 94-109.
Zrinszky László (1993): Bevezetés a pedagógiai kommunikáció elméletébe. Bp. Nemzeti Tkv.
Zrinszky László (2007): Tájékozódás, tanulás, tudás. Bp. URBIS.
Rétallérné dr. Görbe Éva (2009): Tanulás felsőfokon. Budapest, Általános Vállalkozási Főiskola. URL: http://www.avf.hu/adatok/elolap/AMT/Tanulasmodszertan.pdf, utolsó letöltés: 2013.02.04.
(3) Gyakorlati és szemináriumi jegy megszerzése érdekében teljesítendő gyakorlati követelmény lehet:
a) a gyakorlaton végzett feladatokról történő beszámolás és/vagy,
b) a gyakorlat idején kívül elvégzendő feladat és/vagy,
c) zárthelyi dolgozat és/vagy,
d) más, a képzési tervben meghatározott követelmény.
(4) A gyakorlati követelményeket a képzési terv rögzíti, azok teljesítésének feltételeit, az ismeretek ellenőrzésének rendjét, a tematikát, a kötelező és az ajánlott szakirodalmat, valamint a félévközi teljesítések pótlásának lehetőségét az első órán ismertetni kell, vagy közzé kell tenni. A gyakorlaton való részvétel önmagában a kredit megszerzéséhez nem elegendő.
(5) A tantervben megjelölt elemi alapozó tárgyak esetében – ha a képzési terv ezt megengedi – a kötelező részvétel alól a tanegységért felelős oktató felmentést adhat, ha a hallgató az ismeretek meglétét az oktató számára megfelelő módon bizonyította. A bizonyítás módját az oktató határozza meg. A felmentés nem mentesít a többi gyakorlati követelmény teljesítése alól, és a kurzus teljesítését ekkor is az előírt értékelési formával kell értékelni. A felmentést írásban kell megadni.