A kurzus az alábbi szervezeti egységhez tartozik:
Andragógiai és Művelődéselméleti Tanszék
A kurzus meghirdetésének időpontja: 2013/2014. tanév őszi félév
A kurzusok helye és időpontja: KAZY, 418. terem.
Tömbösítve, a félév folyamán három alkalommal:
október 18 / október 19. / november 15.
A kurzus célja: A andragógia alapszakos hallgatók segítése a felnőttképzés módszertani alapjainak megismeréséhez, a felnőttképzés módszertanával összefüggő, a felnőtt tanulót jellemző sajátosságok elsajátításához és tisztázásához, valamint a módszertan és a felnőttképzési elméletek között lévő összefüggések feltárása, előzetes tudások rendszerezése.
Kompetenciák:
A hallgató a következő kompetenciákat sajátítja el a kurzus során::
- a felnőttképzés módszertani tudományos alapjainak megismerése,
- a módszerekkel kapcsolatos azon sajátosságok elsajátítása, amelyek a felnőtt tanulót jellemzik, és amelyek befolyásolják a módszerek kiválasztását és alkalmazását,
- a módszerek és a felnőttképzési elméletek közötti összefüggések felismerése.
A kurzus tartalma, témakörei:
- A felnőttképzés didaktikájának és módszertanának fogalmai, és a tudomány-területet ért főbb elméleti hatások (Rogers, Freire, Mezirow, Knowles, stb. )
- A tanulás fogalmának értelmezés, andragógia versus pedagógia, koncepciók a felnőttek tanulásáról
- A felnőtt tanuló néhány jellemzője (stressz, önkép, érzelmek, szorongás, múltbeli tapasztalatok) és hatásuk a tanulásra
- A felnőtt tanuló és az idő: az életkor és a tanulás / a tanulás ideje a mindennapokban
- A felnőtt tanuló és a motiváció
- A felnőtt tanulási stílusai, az felnőttoktató stílusa és a csoportdinamika alapvető jellemzői
- Az oktatás csereszabatossága és a résztvevő-központúság a felnőttek oktatásában
- A felnőtt tanulás nehézségei és a tanulás eredményessége
- Az andragógiai értékelés és típusai
- Curriculum az andragógiában
- Kommunikáció a didaktikai folyamatban
- Elméletek a felnőttoktatásról
Követelmények:
Aktív részvétel az óráknak legalább 80 % -án. A szóbeli kollokviumon való sikeres szereplés. Sikertelen teljesítés esetén a javítás módja: pótvizsga teljesítése.
Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek:
- az előadás frontális munkaforma keretében zajlik
Kötelező és ajánlott olvasmányok
- 1. A didaktika fogalma (i), és a tudományterületet ért főbb elméleti hatások (Rogers, Freire, Mezirow, Knowles, stb. )
Kötelező olvasmányok:
- Jörg KNOLL (1996), Tanfolyam és szeminárium módszertan, Német Népfőiskolai Szövetség, Budapest.
- Maróti Andor, Résztvevő-központúság a felnőttek tanításában, in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 99-118.
- Szócikkek a Felnőttoktatási és –képzési lexikonból, szerk. BENEDEK András- Csoma Gyula- Harangi László (2002), MPT- OKI- Szaktudás Kiadó Ház, Budapest.
Ajánlott olvasmányok:
- Feketéné Szakos Éva (1998), Új irány a didaktikában: ismeretelmélet alapú szubjektivizálás, Új Pedagógiai Szemle 4. szám, 19-27.
- Paulo FREIRE, Az elnyomottak pedagógiája, in Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor NTK, Budapest, 1997, 27-33.
- Peter JARVIS, A felnőttek oktatásának elméleti távlatai, in Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 41-52.
- Horst SIEBERT, Konstruktivista fordulat a pedagógiában?, in Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997,162-168.
- Zrinszky László (2002), Neveléselmélet, Műszaki könyvkiadó, Budapest.
- Zrinszky László (1995), A felnőttképzés tudománya, Bevezetés az andragógiába, OKKER, Budapest.
- 2. A tanulás fogalmának értelmezés, andragógia versus pedagógia, alapkoncepciók a felnőttek tanulásáról
Kötelező olvasmányok:
- Maróti Andor, Elméleti alapok a felnőttek tanításához és tanulásához, in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 31-78.
- Michael Galbraith, A hatékony segítő munka kilenc alapelve, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 63-68.
- Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004), Felnőttképzési módszertár, Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 49-84.
Ajánlott olvasmányok:
- SZ. TÓTH János (2009), A tanulás sokfélesége, Kutatás a felnőttkori tanulás indítékairól és akadályairól, Magyar Népfőiskolai Társaság, Budapest.
- SZÖLLŐSI Zsuzsa (szerk.) (2008), Felnőttképzés a XXI. században, Kiadja Civitas Pedagógiai Intézet, Budapest, 28-43.
- FALUS Iván (1998) (szerk.), Didaktika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
- Horst SIEBERT, Tézisek és anyagok a didaktikához és módszertanhoz, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997,147-151.
- NAHALKA István (szerk.) Hatékony tanulás, A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése, 3. kötet, Bölcsész konzorcium, ELTE PPK, Budapest, 2006, 9-39. http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
- 3. A felnőtt tanuló néhány jellemzője (stressz, önkép, érzelmek, szorongás, múltbeli tapasztalatok) és hatásuk a tanulásra
Kötelező olvasmányok:
- HENCZI Lajos (szerk), A felnőttoktató, A felnőttek tanításának-tanulásának elmélete és gyakorlata, NTK, Budapest, 2009, 218-261.
Ajánlott olvasmányok:
- Paul GINNIS, Tanítási és tanulási receptkönyv, Alexandra kiadó, 2007, 37-75.
- Daniel GOLEMAN, Érzelmi intelligencia, Háttér kiadó, Budapest, 1997.
- Jean-Shinoda BOLEN, A bennünk élő istenek, Pilis-Print kiadó, 2007.
- HUNYADI György, Az érzelmek szociálpszichológiája és a nevelés, in KOZMA-PERJÉS, Új kutatások a neveléstudományokban, MTA, Budapest, 2008, 44-56.
- TÓTH László, Személyiség és tanulás/ Stressz és a tanulás, in. Pszichológia a tanításban, Pedellus tankönyvkiadó, Debrecen, 2008, 244-253.
- 4. A felnőtt tanuló és az idő: az életkor és a tanulás / a tanulás ideje a mindennapokban
Kötelező olvasmányok:
- CSOMA Gyula, A felnőttkori tanulás idődimenziói, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 85-106.
- HENCZI Lajos, A tanulás életkori összefüggései, in Uő (szerk), A felnőttoktató, A felnőttek tanításának-tanulásának elmélete és gyakorlata, NTK, Budapest, 2009, 2188-292.
- Richard OLECHOWSKI, A folytonos neveléselvének tapasztalati megalapozása, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 9-17.
Ajánlott olvasmányok:
- CSOMA Gyula, Az időszerkezeti labilitás és a munka melletti tanulás folyamat labilitása, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 59-84.
- CSOMA Gyula, Az öreg kutya is megtanítható új mutatványokra- avagy adalékok a felnőttkori tanuláshoz, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 21-40.
- Maróti Andor, Művelődéselméleti és andragógiai megfontolások az idősek képzéséről, in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 225-230.
- FALUSSY Béla, A felnőttkori tanulás a KSH időmérleg-életmód felvételei alapján, in Mayer Jószef (szerk.), Időfelhasználás és felnőttoktatás, OKI, Budapest, 2003.
- TÖRÖK Balázs (2006), Felnőttkori tanulás – célok és akadályok, in Educatio, II., 333-347.
- 5. A felnőtt tanuló és a motiváció
Kötelező olvasmányok:
- HENCZI Lajos (szerk), A felnőttoktató, A felnőttek tanításának-tanulásának elmélete és gyakorlata, NTK, Budapest, 2009, 263-267.
- CSOMA Gyula, A motiváció a felnőttoktatásban, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 41-58.
Ajánlott olvasmányok:
- CSOMA Gyula, Az időszerkezeti labilitás és a munka melletti tanulás folyamat labilitása, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 76-79.
- BÁBOSIK István- BÁBOSIK Zoltán, A motiválás szerepe és alkalmazása a felnőttoktatás folyamatában, in. LADA László (szerk.) Az andragógia korszerű eszközeiről és módszereiről, NFI, Budapest, 2006, 105-112.
- SZÖLLŐSI Zsuzsa (szerk.) (2008), Felnőttképzés a XXI. században, Kiadja Civitas Pedagógiai Intézet, Budapest, 33-36.
- TÖRÖK Balázs (2006), Felnőttkori tanulás – célok és akadályok, in Educatio, II., 333-347.
- Zrinszky László (1995), A felnőttképzés tudománya, Bevezetés az andragógiába, OKKER, Budapest, 30-33.
- Ralph RUDDOCK, Társadalmi tényezők a felnőttoktatásban, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 22.
- JÓZSA Krisztián, Az elsajátítási motiváció, Műszaki kiadó, Budapest, 2007.
- Daniel H. PINK, Motiváció 3.0. Ösztönzés másképp, HVG kiadó, Budapest, 2010.
- 6. A felnőtt tanulási stílusai, az felnőttoktató stílusa és a csoportdinamika alapvető jellemzői
Kötelező olvasmányok:
- Mark TENNANT, Tanulási stílusok, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 94- 109.
- Stephen BROOKFIELD, Oktatói szerepek, oktatási stílusok, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 53-62.
- HENCZI Lajos (szerk), A felnőttoktató, A felnőttek tanításának-tanulásának elmélete és gyakorlata, NTK, Budapest, 2009, 257-263 és 284-288.
Ajánlott olvasmányok:
- Kálmán Anikó, Az oktatástól az önálló tanulásig, BME APPI, Budapest, 2009, 30-41.
- Kálmán Anikó, A felnőttképzés módszertani kérdései, in . Tanár-továbbképzési füzetek, 4. kötet, NSZFI, Budapest, 2008, 67-184.
- Kálmán Anikó, Tanári szerepek – tanulási stílusok, OKKER, Budapest, 2006.
- Jerry APPS, A felnőttek tanításának mestersége, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 71-88.
- Horst SIEBERT, Egy reflexív didaktika szempontjai, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 152-161.
- MÉREI Ferenc, Közösségek rejtett hálózata, Osiris kiadó, Budapest, 2006.
- Tobias BROCHER, Mi a csoportdinamika?, in HERBAI Ágnes (szerk.), Szöveggyűjtemény az ismeretterjesztés módszertanából, Tankönyvkiadó, Budapest, 1975, 36-41.
- 7. Az oktatás csereszabatossága és a résztvevő-központúság a felnőttek oktatásában
Kötelező olvasmányok:
- Maróti Andor, Résztvevő-központúság a felnőttek tanításában, in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 99-118.
- Leland BRADFORD, A tanítás-tanulás cserefolyamata, in DURKÓ Mátyás (szerk.), A felnőttnevelés és népművelés pszichológiai és andragógiai kérdései, NTK, Budapest, 1972.
Ajánlott olvasmányok:
- Ian REECE-Stephen WALKER, Classroom relationships, in Uő, Teaching, training and learning – a practical guide,Business Education Publishers, Oxford, 2003, 285-296.
- 8. A felnőtt tanulás nehézségei és az önálló tanulás (a tanulás eredményessége)
Kötelező olvasmányok:
- Maróti Andor, Elméleti alapok a felnőttek tanításához és tanulásához (Különösen: A kevéssé képzettek tanítása és Az önálló tanulás fejezetek), in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 59-66, 74-77.
- TOUGH, Az önálló tanulás elmélete és gyakorlata, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 110-119.
- Michael MOORE, Az önálló tanulás elméletéről, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 119-139.
Ajánlott olvasmányok:
- NAHALKA István (szerk.) Hatékony tanulás, A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése, 3. kötet, Bölcsész konzorcium, ELTE PPK, Budapest, 2006, 9-39. http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
- Kálmán Anikó, Az oktatástól az önálló tanulásig, BME APPI, Budapest, 2009, 83-86.
- 9. Az andragógiai értékelés és típusai
Kötelező olvasmányok:
- Cserné Adermann Gizella, Andragógiai mérési, értékelési elvek és technikák, in. MAYER József (szerk.), Kihívások és válaszok: új pályán az iskolarendszerű felnőttoktatás, OKI, Budapest, 2002, 259-265.
- VINCZE Szilvia, Andragógiai értékelés, Szombathely, 2003, 13-66.
- Bárdos Jenő, A tesztelés világa: alapfogalmak, in Uő, Az idegen nyelvi mérés és értékelés elmélete és gyakorlata, NTK, Budapest, 2002, 33-75.
Ajánlott olvasmányok:
- Yvonne HILLIER, Assessing learning, in Uő., Reflective teaching in further and adult education, Continuum ed., London, 2005, 165-195.
- Zrinszky László (1995), Teljesítmény és értékelés, in Uő., A felnőttképzés tudománya, Bevezetés az andragógiába, OKKER, Budapest, 216-229.
- Kálmán Anikó, Az oktatástól az önálló tanulásig, BME APPI, Budapest, 2009, 87, (A szisztematikus képzés modellje) és 91-95.
- FALUS Iván (1998) (szerk.), Didaktika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 392-414.
- OROSZ Sándor, Pedagógiai mérések, Korona Kiadó, Budapest, 1992.
- Báthory Zoltán, A pedagógiai értékelés, in Uő, Tanítás és tanulás, Tankönyvkiadó, Budapest, 1985, 179-215.
- Csapó Benő (2005): Az előzetesen megszerzett tudás mérése és elismerése. Kutatási zárótanulmány. Felnőttképzési Kutatási Füzetek No -16 Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest.
- 10. Curriculum az andragógiában
Kötelező olvasmányok:
- CSOMA Gyula, A tananyag tervezése, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 341-348.
- Szócikkek a Felnőttoktatási és –képzési lexikonból, szerk. BENEDEK András- Csoma Gyula- Harangi László (2002), MPT- OKI- Szaktudás Kiadó Ház, Budapest. (Követelmény, képzési program, tematika, tananyag, tartalomtervezés, Dacum-módszer)
Ajánlott olvasmányok:
- Zrinszky László (1995), Tervezés és szervezés, in Uő., A felnőttképzés tudománya, Bevezetés az andragógiába, OKKER, Budapest, 158-171.
- Kálmán Anikó, Az oktatástól az önálló tanulásig, BME APPI, Budapest, 2009, 86-87.
- Kurtán Zsuzsa, Idegen nyelvi tantervek, NTK, Budapest, 2001.
- BÁTHORY Zoltán, Tantervi műfajok, in Uő, Tanulók, iskolák – különbségek, Budapest, 1992.
- Perjés István – Vass Vilmos, A kompetenciák tantervesítése, Budapest, 2009, 11-24.
- Ian REECE-Stephen WALKER, Curricula, courses and lessons: planning and design, in Uő, Teaching, training and learning – a practical guide,Business Education Publishers, Oxford, 2003, 192-269.
- Yvonne HILLIER, Planning a learning programme, in Uő., Reflective teaching in further and adult education, Continuum ed., London, 2005, 75-100.
- 11. Kommunikáció a didaktikai folyamatban
Kötelező olvasmányok:
- Kálmán Anikó, Az oktatástól az önálló tanulásig, BME APPI, Budapest, 2009, 65-82.
Ajánlott olvasmányok:
- Ian REECE-Stephen WALKER, Communication, teaching and learning, in Uő, Teaching, training and learning – a practical guide,Business Education Publishers, Oxford, 2003, 270-284.
- BARKÓ Endre, A kommunikatív didaktika, Dinasztia kiadó, Budapest, 1998.
- Alan PEASE, Testbeszéd, Gondolatolvasás gesztusokból, Park kiadó, Budapest, 1989 / 2003.
- 12. Elméletek a felnőttoktatásról
Kötelező olvasmányok:
- Walter LEIRMANN, Négyféle nevelési kultúra, Magyar Népfőiskolai Társaság, Budapest, 1998.
- Maróti Andor, Résztvevő-központúság a felnőttek tanításában, in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 99-118.
Ajánlott olvasmányok:
- Ian REECE-Stephen WALKER, Theories of learning, in Uő, Teaching, training and learning – a practical guide,Business Education Publishers, Oxford, 2003, 82-99.
- Yvonne HILLIER, Reflective teaching in further and adult education, Continuum ed., London, 2005, 76-84.
- NAHALKA István (szerk.) Hatékony tanulás, A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése, 3. kötet, Bölcsész konzorcium, ELTE PPK, Budapest, 2006, 9-39. http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
- Feketéné Szakos Éva (1998), Új irány a didaktikában: ismeretelmélet alapú szubjektivizálás, Új Pedagógiai Szemle 4. szám, 19-27.
- Peter JARVIS, A felnőttek oktatásának elméleti távlatai, in Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 41-52.
- Kálmán Anikó, A felnőttképzés módszertani kérdései, in. Tanár-továbbképzési füzetek, 4. kötet, NSZFI, Budapest, 2008, 157.
- SZŰCS András- ZARKA Dénes, Az elektronikus tanulást támogató tanuláselméletek, in. Tanár-továbbképzési füzetek, 5. kötet, NSZFI, Budapest, 2008, 37-45.