HTML

Jégboszi

"Levél vagyok a szélben. Figyeld, hogy szárnyalok." ********************************************************************* A TB-s tételeket a tb címke alatt keressétek! Onnan letölthetők!

Friss topikok

  • zs58: 2020-ban kérik a 2004 évi adatokat, amit átvétellel igazoltak, hogy átvették. / flopyn. / De nincs... (2020.09.29. 07:42) Nyugdíjbiztosítási Egyéni Nyilvántartó Lap
  • Viktor Puzsár: Szia! A sulinet oldalon karbantartás van ezért nem tudom elérni a tételeket. Lehetséges lenne más... (2015.06.10. 13:15) Művészettörténet
  • progresszív: Kedves Jégboszi! Köszönöm a segítséget! Gratulálok az egyetemhez.... Szívesen osztanám meg (amenn... (2013.11.04. 22:09) Tárgyfelvétel
  • Dzsuliaa: Szia! Nagyon jó ez a számfejtés ellenőrző, esetleg van belőle aktuális 2013-as is? Köszönöm! (2013.07.26. 11:58) Számfejtés ellenőrző táblázatocska
  • gy84: Szerintem ez a legszebb a blogon lévő rajzok közül :)Szépek a színei. (kephazuzen.blogspot.com) (2011.06.17. 13:53) Királyka

Címkék

A felnőttképzés módszertana és eszközrendszere (ANDB-791L)

2014.01.24. 10:26 :: jegboszi

A kurzus az alábbi szervezeti egységhez tartozik:

Andragógiai és Művelődéselméleti Tanszék

 

A kurzus meghirdetésének időpontja: 2013/2014. tanév őszi félév

 

A kurzusok helye és időpontja: KAZY, 418. terem.

Tömbösítve, a félév folyamán három alkalommal:

október 18 / október 19. / november 15.

 

A kurzus célja: A andragógia alapszakos hallgatók segítése a felnőttképzés módszertani alapjainak megismeréséhez, a felnőttképzés módszertanával összefüggő, a felnőtt tanulót jellemző sajátosságok elsajátításához és tisztázásához, valamint a módszertan és a felnőttképzési elméletek között lévő összefüggések feltárása, előzetes tudások rendszerezése.

 

Kompetenciák:

A hallgató a következő kompetenciákat sajátítja el a kurzus során::

  • a felnőttképzés módszertani tudományos alapjainak megismerése,
  • a módszerekkel kapcsolatos azon sajátosságok elsajátítása, amelyek a felnőtt tanulót jellemzik, és amelyek befolyásolják a módszerek kiválasztását és alkalmazását,
  • a módszerek és a felnőttképzési elméletek közötti összefüggések felismerése.

 

A kurzus tartalma, témakörei:

  • A felnőttképzés didaktikájának és módszertanának fogalmai, és a tudomány-területet ért főbb elméleti hatások (Rogers, Freire, Mezirow, Knowles, stb. )
  • A tanulás fogalmának értelmezés, andragógia versus pedagógia, koncepciók a felnőttek tanulásáról
  • A felnőtt tanuló néhány jellemzője (stressz, önkép, érzelmek, szorongás, múltbeli tapasztalatok) és hatásuk a tanulásra
  • A felnőtt tanuló és az idő: az életkor és a tanulás / a tanulás ideje a mindennapokban
  • A felnőtt tanuló és a motiváció
  • A felnőtt tanulási stílusai, az felnőttoktató stílusa és a csoportdinamika alapvető jellemzői
  • Az oktatás csereszabatossága és a résztvevő-központúság a felnőttek oktatásában
  • A felnőtt tanulás nehézségei és a tanulás eredményessége
  • Az andragógiai értékelés és típusai
  • Curriculum az andragógiában
  • Kommunikáció a didaktikai folyamatban
  • Elméletek a felnőttoktatásról

 

Követelmények:

Aktív részvétel az óráknak legalább 80 % -án. A szóbeli kollokviumon való sikeres szereplés. Sikertelen teljesítés esetén a javítás módja: pótvizsga teljesítése.

 

Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek:

-    az előadás frontális munkaforma keretében zajlik

 

 

Kötelező és ajánlott olvasmányok

 

 

  1. 1.      A didaktika fogalma (i), és  a tudományterületet ért főbb elméleti hatások (Rogers, Freire, Mezirow, Knowles, stb. )

Kötelező olvasmányok:

  • Jörg KNOLL (1996), Tanfolyam és szeminárium módszertan, Német Népfőiskolai Szövetség, Budapest.
  • Maróti Andor, Résztvevő-központúság a felnőttek tanításában, in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 99-118.
  • Szócikkek a Felnőttoktatási és –képzési lexikonból, szerk. BENEDEK András- Csoma Gyula- Harangi László (2002), MPT- OKI- Szaktudás Kiadó Ház, Budapest.

Ajánlott olvasmányok:

  • Feketéné Szakos Éva (1998), Új irány a didaktikában: ismeretelmélet alapú szubjektivizálás, Új Pedagógiai Szemle 4. szám, 19-27.
  • Paulo FREIRE, Az elnyomottak pedagógiája, in Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor NTK, Budapest, 1997, 27-33.
  • Peter JARVIS, A felnőttek oktatásának elméleti távlatai, in Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 41-52.
  • Horst SIEBERT, Konstruktivista fordulat a pedagógiában?, in Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997,162-168.
  • Zrinszky László (2002), Neveléselmélet, Műszaki könyvkiadó, Budapest.
  • Zrinszky László (1995), A felnőttképzés tudománya, Bevezetés az andragógiába, OKKER, Budapest.

 

 

  1. 2.      A tanulás fogalmának értelmezés, andragógia versus pedagógia, alapkoncepciók a felnőttek tanulásáról

Kötelező olvasmányok:

  • Maróti Andor, Elméleti alapok a felnőttek tanításához és tanulásához, in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 31-78.
  • Michael Galbraith, A hatékony segítő munka kilenc alapelve, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 63-68.
  • Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004), Felnőttképzési módszertár, Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 49-84.

 

Ajánlott olvasmányok:

  • SZ. TÓTH János (2009), A tanulás sokfélesége, Kutatás a felnőttkori tanulás indítékairól és akadályairól, Magyar Népfőiskolai Társaság, Budapest.
    • SZÖLLŐSI Zsuzsa (szerk.) (2008), Felnőttképzés a XXI. században, Kiadja Civitas Pedagógiai Intézet, Budapest, 28-43.
    • FALUS Iván (1998) (szerk.), Didaktika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
      • Horst SIEBERT, Tézisek és anyagok a didaktikához és módszertanhoz, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997,147-151.
      • NAHALKA István (szerk.) Hatékony tanulás, A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése, 3. kötet, Bölcsész konzorcium, ELTE PPK, Budapest, 2006, 9-39. http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf

 

  1. 3.      A felnőtt tanuló néhány jellemzője (stressz, önkép, érzelmek, szorongás, múltbeli tapasztalatok) és hatásuk a tanulásra

Kötelező olvasmányok:

  • HENCZI Lajos (szerk), A felnőttoktató, A felnőttek tanításának-tanulásának elmélete és gyakorlata, NTK, Budapest, 2009, 218-261.

 

Ajánlott olvasmányok:

  • Paul GINNIS, Tanítási és tanulási receptkönyv, Alexandra kiadó, 2007, 37-75.
  • Daniel GOLEMAN, Érzelmi intelligencia, Háttér kiadó, Budapest, 1997.
  • Jean-Shinoda BOLEN, A bennünk élő istenek, Pilis-Print kiadó, 2007.
  • HUNYADI György, Az érzelmek szociálpszichológiája és a nevelés, in KOZMA-PERJÉS, Új kutatások a neveléstudományokban, MTA, Budapest, 2008, 44-56.
  • TÓTH László, Személyiség és tanulás/ Stressz és a tanulás, in. Pszichológia a tanításban, Pedellus tankönyvkiadó, Debrecen, 2008, 244-253.

 

  1. 4.      A felnőtt tanuló és az idő: az életkor és a tanulás / a tanulás ideje a mindennapokban

 

Kötelező olvasmányok:

  • CSOMA Gyula, A felnőttkori tanulás idődimenziói, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 85-106.
  • HENCZI Lajos, A tanulás életkori összefüggései, in Uő (szerk), A felnőttoktató, A felnőttek tanításának-tanulásának elmélete és gyakorlata, NTK, Budapest, 2009, 2188-292.
  • Richard OLECHOWSKI, A folytonos neveléselvének tapasztalati megalapozása, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 9-17.

 

Ajánlott olvasmányok:

  • CSOMA Gyula, Az időszerkezeti labilitás és a munka melletti tanulás folyamat labilitása, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 59-84.
  • CSOMA Gyula, Az öreg kutya is megtanítható új mutatványokra- avagy adalékok a felnőttkori tanuláshoz, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 21-40.
  • Maróti Andor, Művelődéselméleti és andragógiai megfontolások az idősek képzéséről, in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 225-230.
  • FALUSSY Béla, A felnőttkori tanulás a KSH időmérleg-életmód felvételei alapján, in Mayer Jószef (szerk.), Időfelhasználás és felnőttoktatás, OKI, Budapest, 2003.
  • TÖRÖK Balázs (2006), Felnőttkori tanulás – célok és akadályok, in Educatio, II., 333-347.

 

  1. 5.      A felnőtt tanuló és a motiváció

Kötelező olvasmányok:

  • HENCZI Lajos (szerk), A felnőttoktató, A felnőttek tanításának-tanulásának elmélete és gyakorlata, NTK, Budapest, 2009, 263-267.
  • CSOMA Gyula, A motiváció a felnőttoktatásban, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 41-58.

 

Ajánlott olvasmányok:

  • CSOMA Gyula, Az időszerkezeti labilitás és a munka melletti tanulás folyamat labilitása, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005, 76-79.
  • BÁBOSIK István- BÁBOSIK Zoltán, A motiválás szerepe és alkalmazása a felnőttoktatás folyamatában, in. LADA László (szerk.) Az andragógia korszerű eszközeiről és módszereiről, NFI, Budapest, 2006, 105-112.
  • SZÖLLŐSI Zsuzsa (szerk.) (2008), Felnőttképzés a XXI. században, Kiadja Civitas Pedagógiai Intézet, Budapest, 33-36.
  • TÖRÖK Balázs (2006), Felnőttkori tanulás – célok és akadályok, in Educatio, II., 333-347.
  • Zrinszky László (1995), A felnőttképzés tudománya, Bevezetés az andragógiába, OKKER, Budapest, 30-33.
  • Ralph RUDDOCK, Társadalmi tényezők a felnőttoktatásban, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 22.
  • JÓZSA Krisztián, Az elsajátítási motiváció, Műszaki kiadó, Budapest, 2007.
  • Daniel H. PINK, Motiváció 3.0. Ösztönzés másképp, HVG kiadó, Budapest, 2010.

 

  1. 6.      A felnőtt tanulási stílusai, az felnőttoktató stílusa és a csoportdinamika alapvető jellemzői

Kötelező olvasmányok:

  • Mark TENNANT, Tanulási stílusok, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 94- 109.
  • Stephen BROOKFIELD, Oktatói szerepek, oktatási stílusok, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 53-62.
  • HENCZI Lajos (szerk), A felnőttoktató, A felnőttek tanításának-tanulásának elmélete és gyakorlata, NTK, Budapest, 2009, 257-263 és 284-288.

 

Ajánlott olvasmányok:

  • Kálmán Anikó, Az oktatástól az önálló tanulásig, BME APPI, Budapest, 2009, 30-41.
  • Kálmán Anikó, A felnőttképzés módszertani kérdései, in . Tanár-továbbképzési füzetek, 4. kötet, NSZFI, Budapest, 2008, 67-184.
  • Kálmán Anikó, Tanári szerepek – tanulási stílusok, OKKER, Budapest, 2006.
  • Jerry APPS, A felnőttek tanításának mestersége, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 71-88.
  • Horst SIEBERT, Egy reflexív didaktika szempontjai, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 152-161.
  • MÉREI Ferenc, Közösségek rejtett hálózata, Osiris kiadó, Budapest, 2006.
  • Tobias BROCHER, Mi a csoportdinamika?, in HERBAI Ágnes (szerk.), Szöveggyűjtemény az ismeretterjesztés módszertanából, Tankönyvkiadó, Budapest, 1975, 36-41.

 

  1. 7.      Az oktatás csereszabatossága és a résztvevő-központúság  a felnőttek oktatásában

Kötelező olvasmányok:

  • Maróti Andor, Résztvevő-központúság a felnőttek tanításában, in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 99-118.
  • Leland BRADFORD, A tanítás-tanulás cserefolyamata, in DURKÓ Mátyás (szerk.), A felnőttnevelés és népművelés pszichológiai és andragógiai kérdései, NTK, Budapest, 1972.

Ajánlott olvasmányok:

  • Ian REECE-Stephen WALKER, Classroom relationships, in Uő, Teaching, training and learning – a practical guide,Business Education Publishers, Oxford, 2003, 285-296.

 

 

 

 

  1. 8.      A felnőtt tanulás nehézségei és az önálló tanulás (a tanulás eredményessége)

 

Kötelező olvasmányok:

  • Maróti Andor, Elméleti alapok a felnőttek tanításához és tanulásához (Különösen: A kevéssé képzettek tanítása és Az önálló tanulás fejezetek), in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 59-66, 74-77.
  • TOUGH, Az önálló tanulás elmélete és gyakorlata, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 110-119.
  • Michael MOORE, Az önálló tanulás elméletéről, in. Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997,  119-139.

 

Ajánlott olvasmányok:

  • NAHALKA István (szerk.) Hatékony tanulás, A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése, 3. kötet, Bölcsész konzorcium, ELTE PPK, Budapest, 2006, 9-39. http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
  • Kálmán Anikó, Az oktatástól az önálló tanulásig, BME APPI, Budapest, 2009, 83-86.

 

  1. 9.      Az andragógiai értékelés és típusai

Kötelező olvasmányok:

  • Cserné Adermann Gizella, Andragógiai mérési, értékelési elvek és technikák, in. MAYER József (szerk.), Kihívások és válaszok: új pályán az iskolarendszerű felnőttoktatás, OKI, Budapest, 2002, 259-265.
  • VINCZE Szilvia, Andragógiai értékelés, Szombathely, 2003, 13-66.
  • Bárdos Jenő, A tesztelés világa: alapfogalmak, in Uő, Az idegen nyelvi mérés és értékelés elmélete és gyakorlata, NTK, Budapest, 2002, 33-75.

 

Ajánlott olvasmányok:

  • Yvonne HILLIER, Assessing learning, in Uő., Reflective teaching in further and adult education, Continuum ed., London, 2005, 165-195.
  • Zrinszky László (1995), Teljesítmény és értékelés, in Uő., A felnőttképzés tudománya, Bevezetés az andragógiába, OKKER, Budapest, 216-229.
    • Kálmán Anikó, Az oktatástól az önálló tanulásig, BME APPI, Budapest, 2009, 87, (A szisztematikus képzés modellje) és 91-95.
    • FALUS Iván (1998) (szerk.), Didaktika, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 392-414.
    • OROSZ Sándor, Pedagógiai mérések, Korona Kiadó, Budapest, 1992.
    • Báthory Zoltán, A pedagógiai értékelés, in Uő, Tanítás és tanulás, Tankönyvkiadó, Budapest, 1985, 179-215.
    • Csapó Benő (2005): Az előzetesen megszerzett tudás mérése és elismerése. Kutatási zárótanulmány. Felnőttképzési Kutatási Füzetek No -16 Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest.

 

 

  1. 10.  Curriculum az andragógiában

Kötelező olvasmányok:

  • CSOMA Gyula, A tananyag tervezése, in. Uő, Andragógiai szemelvények, Nyitott Könyv Kiadó, Budapest, 2005,  341-348.
  • Szócikkek a Felnőttoktatási és –képzési lexikonból, szerk. BENEDEK András- Csoma Gyula- Harangi László (2002), MPT- OKI- Szaktudás Kiadó Ház, Budapest. (Követelmény, képzési program, tematika, tananyag, tartalomtervezés, Dacum-módszer)

 

 

Ajánlott olvasmányok:

  • Zrinszky László (1995), Tervezés és szervezés, in Uő., A felnőttképzés tudománya, Bevezetés az andragógiába, OKKER, Budapest, 158-171.
    • Kálmán Anikó, Az oktatástól az önálló tanulásig, BME APPI, Budapest, 2009, 86-87.
    • Kurtán Zsuzsa, Idegen nyelvi tantervek, NTK, Budapest, 2001.
    • BÁTHORY Zoltán, Tantervi műfajok, in Uő, Tanulók, iskolák – különbségek, Budapest, 1992.
    • Perjés István – Vass Vilmos, A kompetenciák tantervesítése, Budapest, 2009, 11-24.
    • Ian REECE-Stephen WALKER, Curricula, courses and lessons: planning and design, in Uő, Teaching, training and learning – a practical guide,Business Education Publishers, Oxford, 2003, 192-269.
      • Yvonne HILLIER, Planning a learning programme, in Uő., Reflective teaching in further and adult education, Continuum ed., London, 2005, 75-100.

 

  1. 11.  Kommunikáció a didaktikai folyamatban

Kötelező olvasmányok:

  • Kálmán Anikó, Az oktatástól az önálló tanulásig, BME APPI, Budapest, 2009, 65-82.

 

Ajánlott olvasmányok:

  • Ian REECE-Stephen WALKER, Communication, teaching and learning, in Uő, Teaching, training and learning – a practical guide,Business Education Publishers, Oxford, 2003, 270-284.
  • BARKÓ Endre, A kommunikatív didaktika, Dinasztia kiadó, Budapest, 1998.
  • Alan PEASE, Testbeszéd, Gondolatolvasás gesztusokból, Park kiadó, Budapest, 1989 / 2003.

 

  1. 12.  Elméletek a felnőttoktatásról

Kötelező olvasmányok:

  • Walter LEIRMANN, Négyféle nevelési kultúra, Magyar Népfőiskolai Társaság, Budapest, 1998.
  • Maróti Andor, Résztvevő-központúság a felnőttek tanításában, in Uő, Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről, Nyitott Könyv kiadó, Budapest, 2005, 99-118.

 

Ajánlott olvasmányok:

  • Ian REECE-Stephen WALKER, Theories of learning, in Uő, Teaching, training and learning – a practical guide,Business Education Publishers, Oxford, 2003, 82-99.
  • Yvonne HILLIER, Reflective teaching in further and adult education, Continuum ed., London, 2005, 76-84.
  • NAHALKA István (szerk.) Hatékony tanulás, A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése, 3. kötet, Bölcsész konzorcium, ELTE PPK, Budapest, 2006, 9-39. http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
  • Feketéné Szakos Éva (1998), Új irány a didaktikában: ismeretelmélet alapú szubjektivizálás, Új Pedagógiai Szemle 4. szám, 19-27.
  • Peter JARVIS, A felnőttek oktatásának elméleti távlatai, in Andragógia Szöveggyűjtemény 2., szerk. Maróti Andor, NTK, Budapest, 1997, 41-52.
  • Kálmán Anikó, A felnőttképzés módszertani kérdései, in. Tanár-továbbképzési füzetek, 4. kötet, NSZFI, Budapest, 2008, 157.
  • SZŰCS András- ZARKA Dénes, Az elektronikus tanulást támogató tanuláselméletek, in. Tanár-továbbképzési füzetek, 5. kötet, NSZFI, Budapest, 2008, 37-45.

 

Szólj hozzá!

Címkék: ELTE

A bejegyzés trackback címe:

https://jegboszi.blog.hu/api/trackback/id/tr235779368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása