HTML

Jégboszi

"Levél vagyok a szélben. Figyeld, hogy szárnyalok." ********************************************************************* A TB-s tételeket a tb címke alatt keressétek! Onnan letölthetők!

Friss topikok

  • zs58: 2020-ban kérik a 2004 évi adatokat, amit átvétellel igazoltak, hogy átvették. / flopyn. / De nincs... (2020.09.29. 07:42) Nyugdíjbiztosítási Egyéni Nyilvántartó Lap
  • Viktor Puzsár: Szia! A sulinet oldalon karbantartás van ezért nem tudom elérni a tételeket. Lehetséges lenne más... (2015.06.10. 13:15) Művészettörténet
  • progresszív: Kedves Jégboszi! Köszönöm a segítséget! Gratulálok az egyetemhez.... Szívesen osztanám meg (amenn... (2013.11.04. 22:09) Tárgyfelvétel
  • Dzsuliaa: Szia! Nagyon jó ez a számfejtés ellenőrző, esetleg van belőle aktuális 2013-as is? Köszönöm! (2013.07.26. 11:58) Számfejtés ellenőrző táblázatocska
  • gy84: Szerintem ez a legszebb a blogon lévő rajzok közül :)Szépek a színei. (kephazuzen.blogspot.com) (2011.06.17. 13:53) Királyka

Címkék

Andragógia alapjai II

2013.06.01. 20:13 :: jegboszi

Ugyanaz volt a Tanárnőnk, mint az előző szemeszterben. Mint látható, most sem úsztuk meg az anyagot 1-2 könyvvel... A számonkérés most beadandó dolgozat volt.

A tematika lényegi része (merthogy az új blogformában sokkal macerásabb lett a csatolás....):

A kurzus célja: A szakandragógiák fogalomrendszerének elsajátítása, a felnőttképzés ágazatainak (szakterületeinek) és az ezekhez kötődő intézménytípusok és célcsoportok sajátosságainak megismerése.

Tanulási eredmények, kompetenciák: a képzési követelmények szerint:

„Az andragógusok – figyelemmel a választható szakirányokra is – az alapfokozat birtokában ismerik:

• az andragógia területéhez kapcsolódó ismeretrendszert,

• a vonatkozó ismeretszerzési módokat és az ismeretforrásokat, szakterületükön a problémák több szempontú megközelítésének, a megoldások értékelésének elveit és módszereit,

•a változó igényekhez igazodó tananyag-fejlesztés, tanulásszervezés, személyiségfejlesztés, tanácsadás, csoportszervezés, továbbá a hatékony szervezetirányítás, a kommunikáció, a konfliktuskezelés elemi módszereit.

Alkalmasak:

• megfelelő technikák birtokában információk összegyűjtésére és kritikus elemzésére,

• a megismerési alapfolyamatok önreflektív elemzésére és fejlesztésére.

Rendelkeznek személyes és szociális kompetenciákkal: a másokhoz való alkalmazkodás és a másokkal való együttműködés képességével; emberek és csoportok valamely cél érdekében történő befolyásolásának és mozgósításának képességével; emberi kapcsolataikban humánus és etikus viszonyulással; ismereteik alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással; egyéni munkájukban reális önismerettel, önértékeléssel, sikerorientáltsággal; a minőség iránti elkötelezettséggel.”

Ismeretanyag-tartalom:

•A felnőttképzés funkciói, ágazatai (szakandragógiák) a kapcsolódó intézményekkel és célcsoportokkal – nemzetközi, hazai és regionális környezetben.

Zrinszky László: A tudás mint andragógiai probléma In: magyarpedagogia.hu 2002/2.sz.

Csíkszentmihályi Mihály: Flow. Nyitott Könyvműhely – bármely kiadás.

Arapovics Mária: A felnőttképzés területei és feladatköre. In: Henczi Lajos (szerk.). Felnőttoktató. Nemzeti Tankönyvkiadó. 2009.

Benő Kálmán: A felnőttoktatás funkciói. Értelmezési keretek és problémák. In: Koltai D. (szerk.): Andragógiai olvasókönyv I. JPTE. Pécs, 1996. 78–94.

Pordány Sarolta (1999): Irányzatok az európai felnőttképzésben. Educatio 8. 56-61.

Feketéné Szakos Éva: Új paradigma a felnőttoktatás elméletében? 2002, Iskolakultúra 9. sz. 29-43.

Ajánlott:

Ábrahám Katalin: Az alacsonyan iskolázottak a felnőttképzésben http://egyenlito.eu/abraham-katalin-az-alacsonyan-iskolazottak-a-felnottkepzesben/

• Az andragóiai intézményrendszer típusai

A felnőttképzés rendszere I. kötet. (sorozatszerk. Zachár László) Tanár-továbbképzési Füzetek. Benedek András – Koltai Dénes- Szekeres Tamás- Vass László, (szerk). NSZFI. 2008. www.nive.hu

Kormos Sándor: Közművelődési intézmények és szervezetek. Nemzeti Tankönyvkiadó. 1996.

Henczi Lajos (szerk.). Felnőttoktató. Nemzeti Tankönyvkiadó. 2009. 43-91.o.

Arapovics Mária: Felnőttképzési nonprofit szervezetek Magyarországon. Ráció Kiadó, Bp., 2007.

Népfőiskola tegnap, ma, holnap, szerk. Harsányi István, 1991. www.muzeumokmindenkinek.hu

Braun József és Kerényi Mária: Zöld Kakas. In: Klein Sándor és Soponyai Dóra (szerk.): A tanulás szabadsága Magyarországon. Edge 2000. Kiadó, Bp. 2011. 383-423.

• Az érdeklődés fejlesztése és a problémamegoldó stratégia az andragógiában

Csoma: A problémamegoldó tanítás, mint felnőttoktatási stratégia. In: Csoma Gy.: Andragógiai szemelvények. Nyitott könyv Bp. 2005. 373-387.

Zrinszky László: A felnőttképzés tudománya OKKER 2008. 44-67.

Thorndike E. L.: A felnőttek érdeklődésének irányítása. In: Durkó Mátyás: Népművelés és andragógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1996. 190-214.

G. Bosque: A meggyőzés technikái. In: Durkó Mátyás: Népművelés és andragógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1996.

Pratkanis, Aronson: A rábeszélőgép. Ab Ovo, 1992

S. Nemes Ilona: Tanuld, amit tudsz. Gondolkodástechnika. Tréning 681 lépésben. Jószöveg Kiadó 1999.

Ajánlott: Csoma Gyula: Tanuláselméletek és tanítási stratégiák. Elméletek és stratégiák http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=esely-CsomaTanulaselmeletek

• A nyitott képzés és a távoktatás alapjai

Csoma Gyula: Andragógiai szemelvények. A távoktatás, mint olyan. Nyitott könyv Bp. 2005. 317-333.

Felnőttképzés IV. évf. 10. vagy Felnőttképzés 2006/1. 4. vagy Felnőttképzés IV. évf. 2-3. sz. 75-87.

Kovács Ilma: Hagyományos távoktatási ismereteink és az e-learning In: http://mek.oszk.hu/04500/04524

Csoma: Hipotézisek az e-learningről. In: Csoma Gy.: Andragógiai szemelvények. Nyitott könyv Bp. 2005.

Felnőttképzés 2003/1. sz. 62-64. vagy: 2004/2. sz. 35-42., 43-46, 47-50, vagy: 2004/3. sz. 19-26, vagy: 2004/4. sz. 13-17.

Komenczi Bertalan: Az E-learning lehetséges szerepe a magyarországi felnőttképzésben. Nemzeti Felnőttképzési Intézet: Felnőttképzési Kutatási füzetek 2006/3.

Nemes György, Csilléry Miklós: Kutatás az atipikus tanulási formák (távoktatás/e-learning) modelljeinek kifejlesztésére célcsoportonként, a modellek bevezetésére és alkalmazására. Nemzeti Felnőttképzési Intézet: Felnőttképzési Kutatási füzetek 2006/4.

Pordány Sarolta: A nyitott képzésekről. Nyitott tér 1999/2. Vagy: Pordány S.: Felnőttkori tanulás, közművelődés. Microtoll 2002. 19-23.o.

Feketéné Szakos. É.: Cselekvés helyett tanulás? In: Feketéné Szakos. É.: Fókuszban a felnőttek tanulása. Szent István Egyetem GTK Tanárképző Int. Kiadványai 2006.

• A felnőttek iskolarendszerű és szakmai képzésének sajátosságai

Csoma Gy.: A dolgozók iskolái tanterveinek első andragógiai koncepciója. 1962-1972.

Bajusz Klára (2008): Felnőttek az iskolapadban? Az iskolarendszerű felnőttoktatás helyzete és problémái. In: Bábosik István (2008, szerk.): Az iskola korszerű funkciói. OKKER, Budapest, 60-75.

Mayer J.: A szakközépiskolák és a szakiskolák szerepe a foglalkoztatásra történő felkészítésben, a továbbtanulás elősegítésében. In: Harangi L. - Kelner G. (szerk.): Az egész életen át tartó tanulás szerepe a felzárkóztatásban, a foglalkoztatás fejlesztésében és megerősítésében. Magyar Pedagógiai Társaság 2008.

Farkas É.: A szakképzés szerkezeti, tartalmi jellemzői. A vizsgáztatás tartalmi és módszertani kérdései. In: Henczi Lajos (szerk.). Felnőttoktató. Nemzeti Tankönyvkiadó. 2009. 163-197.

Benedek András (2003): Változó szakképzés. OKKER, Budapest.

Benedek András (2010, szerk.): A szakképzés és a felnőttképzés fejlesztése. Tények és tendenciák. NSZFI, Budapest.

Erdei Gábor (2011): A folyamatos szakmai képzés helye és szerepe a felnőttképzés és a felnőttkori tanulás európai kontextusában. Felnőttképzés IX. évf. 27-33.

•A hátrányos helyzet andragógiája I-II. (esélyegyenlőség, funkcionális analfabétizmus, gerontagógia, gender /nők, kismamák/, SNI, rehabilitáció, a szociális munka andragógiája)

Csoma Gyula: A funkcionális analfabétizmus. In: Csoma Gy.: Andragógiai szemelvények. Nyitott könyv Bp. 2005 A geronto-andragógia aktualitása. In: Csoma Gy.: Andragógiai szemelvények. Nyitott könyv Bp. 2005.

Pordány Sarolta (szerk): Tanulás, művelődés, szabad idő idős korban. IIZ/DVV 2002.

Boga Bálint: Az idős emberek és a felnőttoktatás. Kultúra és Közösség 1999. 1.sz. Új Mandátum, 137-147.o.

Cserné Adermann Gizella, Fodor Imréné, Koltai Dénes, Kövesi Gusztáv, Kövesi Jenő, Muity György, Nemeskéri Zsolt, Szép Zsófia, Vámosi Tamás, Váradi Ákos: A felnőttek foglalkoztathatóságának növelésére irányuló komplex képzési modellek, különös tekintettel a hátrányos helyzetű csoportokra. Nemzeti Felnőttképzési Intézet: Felnőttképzési Kutatási füzetek 2006/13.

Szentiványi Tamás, Szentiványi Zoltán, Nagy János, Entz Domokos:A kistérségek egyes foglalkoztatási és képzési jellemzőinek térinformatikai megjelenítése. Nemzeti Felnőttképzési Intézet: Felnőttképzési Kutatási füzetek 2006/16.

Szabóné Molnár Anna: Hazai körkép az idősek taulási igényeiről In: Felnőttképzés 2008/3.

Borbély Szilvia: A nők és a férfiak esélyegyenlőségének elősegítése a felnőttképzésben. Békéscsaba 2008.

Pallós Józsefné: A gazdasági szerkezetváltást szolgáló, illetve foglalkoztatási válsághelyzetek megoldását célzó képzési programok tapasztalatai. Nemzeti Felnőttképzési Intézet: Felnőttképzési Kutatási füzetek 2006/15.

• Az életsegítő funkció érvényesülése az andragógiában I-II. (egészségfejlesztés, a szabad idő andragógiája, életminőség-javítás, mentálandragógia, pasztorális andragógia)

Zrinszky László (2009): Változások a felnőttképzés funkcióiban. In: Zrinszky László (szerk) (2009): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. A megújuló felnőttképzés. Gondolat, Budapest, 33-52.

Csoma Gy. - Fekete Gy: Bemutatjuk a mentálpedagógiát, amit nevezhetnénk mentálandragógiának is. Felnőttképzés 2006/2-3. 16-19. Mentálpedagógia, mentálpedagógiai kiscsoport In: Felnőttokt. és Képzési Lexikon. 2002.

Feketéné Szakos É: ’Szelíd pedagógia’ az életvitel programok oktatásában. Iskolakultúra 1998/1. 127-131.

Feketéné Szakos É: Új, német felnőttképzési modellek válaszai korunk kihívásaira In: A felnőttképzés külföldön 4. ELTE TFK Művelődéssszerv. Szakcsop./NYIKE 1998.

Feketéné Szakos Éva: Egy menedzserképző Socrates Grundtvig program az egészségnevelésben. Felnőttképzési Szemle 2008/2.

B. Balogh Edit (2011): A nevelés szolgálatában a katolikus felnőttképzés. Felnőttképzés, IX. 1. sz. 21-27.

• Munkahelyi tanulás, foglalkozási andragógiák

Harangi László: A személyi kompetenciák szerepe a foglalkoztatás bővítésében és megerősítésében. In: Harangi L-Kelner G. (szerk.): Az egész életen át tartó tanulás szerepe a felzárkóztatásban, a foglalkoztatás fejlesztésében és megerősítésében. Magyar Pedagógiai Társaság 2008.

Bodnár G.: A pályaszocializáció jellemzői, a pályairányítás kialakulásának történeti háttere. In: Henczi Lajos (szerk.). Felnőttoktató. Nemzeti Tankönyvkiadó. 2009.

Sum István: A Magyar Posta Rt. képzési tevékenységének bemutatása. In: Harangi L-Kelner G. (szerk.): Az egész életen át tartó tanulás szerepe a felzárkóztatásban, a foglalkoztatás fejlesztésében és megerősítésében. Magyar Pedagógiai Társaság 2008.

Pethő L.: Felnőttoktatók és felnőttképzés a nagyvállalatoknál. In: Henczi Lajos (szerk.). Felnőttoktató. Nemzeti Tankönyvkiadó. 2009. 354-368.

Tót Éva (2009b): Az eltérő tanulási módok kapcsolódása. In: Zrinszky László (szerk) (2009): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. A megújuló felnőttképzés. Gondolat, Budapest.

Mészáros Aranka (2006, szerk.): A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága. ZPress Kiadó Kft. Miskolc.

• Minőségelvű andragógia (a felnőttképzés gazdasági és jogi környezete, tervezése, értékelése és innovációja, az andragógus professzió)

Zrinszky László: A felnőttképzés tudománya OKKER 2008. 122-130.

Thoma Friedrich: A továbbképzés minősége. In: Gartenschläger, Hinzen: A felnőttoktatás perspektívái. IIZ/DVV. Bp. 2001. 43-57. 

A felnőttképzés rendszere I. kötet. (sorozatszerk. Zachár László) Tanár-továbbképzési Füzetek. Benedek András – Koltai Dénes- Szekeres Tamás- Vass László, (szerk). NSZFI. 2008. www.nive.hu

A szakképzés rendszere. II. kötet (sorozatszerk. Zachár László) Tanár-továbbképzési Füzetek. Benedek András – Koltai Dénes- Szekeres Tamás- Vass László, (szerk). NSZFI. 2008. www.nive.hu

Henczi Lajos (szerk.). Felnőttoktató. Nemzeti Tankönyvkiadó. 2009. 44-74.o.

Henczi Lajos (szerk.): A szak- és felnőttképzés-szervezés gyakorlata. RAABE Tanácsadó és Kiadó Kft, Budapest.2007.

2001 évi CI. törvény a felnőttképzésről

1997. évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről

1993.évi LXXVI. törvény a szakképzésről

1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról

Szabóné Molnár Anna (2004) A felnőttoktató új megközelítésben – Mellearn Egyesület tanulmánykötet Debrecen.

T. Kiss Tamás: A népművelőtől a kulturális menedzserig, Új Mandátum. Budapest.2000.

Váradi László: A felnőttképzés jogi szabályozása. In: Harangi L-Kelner G. (szerk.): Az egész életen át tartó tanulás szerepe a felzárkóztatásban, a foglalkoztatás fejlesztésében és megerősítésében. Magyar Pedagógiai Társaság 2008. 114-116.

• Egy közművelődési intézmény felnőttképzési tevékenységének megismerése

www.pallo.bmknet.hu

Honlapok:

www.nszfi.hu (amíg elérhető)

www.nemfi.gov.hu,

http://www.nepfoiskola.hu/,

www.iiz-dvv.de/,

www.eaea.org/,

www.aaace.org/,

www.magyarorszag.hu

Szólj hozzá!

Címkék: ELTE

A bejegyzés trackback címe:

https://jegboszi.blog.hu/api/trackback/id/tr895339365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása