A kurzus célja
A kurzus célja, hogy alapozó tárgyként egyfajta bevezetést nyújtson a kommunikációelmélet főbb
problématerületeibe, különös tekintettel a neveléselméletre.
Tanulás eredmények, kompetenciák
Kompetenciák: a hallgató
Ismeri a nevelésre és szerepére vonatkozó különböző elméleti megközelítéseket,
értelmezéseket.
Az emberre, a gyermekre és a nevelésre vonatkozó értelmezéseit képes más elméletekkel
párbeszédbe lépve, nyitottan alakítani; koherens saját megközelítés kialakítására törekszik.
Saját ember-és gyermekképét, nevelésfelfogását képes tudatosítani, s mások felé
kommunikálni, és mások emberrel kapcsolatos elképzeléseit megérteni.
Demokratikus értékelkötelezettséggel és felelősségtudattal rendelkezve kész a sajátjától eltérő
értékek elfogadására, nyitott mások véleményének megismerésére és tiszteletben tartására.
A kurzus teljesítésének feltételei:
1. egy ZH megírása a kötelező szakirodalmak alapján
2. egy téma feldolgozása kiscsoportban (minimum 3 fő) (megadott szempontok alapján), abból
kiselődás, egy oldalas vázlat és beadandó készítése a kurzus végén
– a vázlat (bibliográfiával) és a PPT/prezi a felkészülők közös szerzeménye, melyet a kiselőadás
előtti hétfő este 19-ig feltöltenek az elearning felületre
– az előadás szerkezetének, tartalmának megtervezése (a szakirodalom keresése és megfelelő
felhasználása) a kiselőadók feladata (minimum 15 bibliográfiai tétel!)
– a beadandót mindenki egyénileg készíti
*a bedandó kiváltható egy másik, hasonló terjedelmű beadandóval, mely az előző éves kutatást
folytatja/egészíti ki
A félév időbeosztása
A követelmények megbeszélése, a félév menetének megtervezése.
I. A kommunikáció, mint tudomány. A kommunikáció fogalma. A kommunikáció elméleti
megközelítése a különböző tudományterületeken. A kommunikáció kutatásának kezdetei. A
kommunikáció interdiszciplináris kapcsolatai.
II. Kommunikációelméleti modellek.
III. A szemiotika alapjai. Jelek, jelrendszerek, jeltípusok. A szemiotika alapjai.
IV. A kommunikáció folyamatának összetevői, alapfogalmai. Kommunikációs modellek.
V. A kommunikáció funkciói. A kommunikáció típusai, színterei, fajtái.
VI. A közvetlen emberi kommunikáció. Sapir-Whorf hipotézis.
VII. A kommunikációs csatornák működése és kapcsolatuk jellegzetességei. A verbális
kommunikáció. A nem verbális kommunikáció. A metakommunikáció. A kommunikáció
hatékonyságának zavarai.
VIII. Belső, személyközi és csoport kommunikáció. A szervezeti kommunikáció. Meggyőzés és
befolyásolás. Manipuláció.
IX. Társadalmi rétegződés és a nyelvhasználat kapcsolata. Kódok, nyelvi változatok.
Összefoglalás, értékelés.
Kötelező (alap) irodalmak:
Karl Erik Rosengren: Kommunikáció. Typotext Kiadó, Budapest. 2008. 13-224.
http://www.communicatio.hu/horanyi/bme-tarskomelm-0910osz/rosengren-
kommunikacio040220.pdf
Forgó Sándor: A kommunikációelmélet alapjai. Eger, EKTF, 2011.
www.tankonyvtar.hu/en/...alapjai_pdf/03_a_kommelmelet_alapjai.pdf
További irodalmak:
Aczél Petra: Új retorika.Budapest, 2011.
Aczél Petra: Médiaretorika. Budapest, 2012.
Béres István – Horányi Özséb (szerk.): A társadalmi kommunikáció. Budapest, 1999.
Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei.
http://www.budabela.hu/dokumentumok/onallokotetek/kozvetlenemberi-kommunikaciotext.pdf
Csepeli György – Prazsák Gergő: Örök visszatérés? Társadalom az információs korban. Budapest,
2012.
Em Griffin, Bevezetés a kommunikációelméletbe. Harmat Kiadó, Budapest, 2001.
Kővágó György: A kommunikáció elméleti és gyakorlati alapjai. Aula Kiadó, Bp. 2009. 19-226.
Síklaki István: Előítélet és tolerancia. Budapest, Akadémiai, 2010.
Terestyéni Tamás: Kommunikációelmélet. Budapest: AKTI-Typotext, 2006.
http://www.communicatio.hu/horanyi/BME-tarskomelm-0910osz/Terestyeni_Kommelm.pdf
Zrinszky László: A kommunikáció I. Pécs, 1994.
A kurzus teljesítésének feltételei
- a kurzuson való aktív részvétel
- egy otthon elkészítendő beadandó strukturált kérdések alapján