Tematika
A kurzus célja: hogy a hallgatók
- megismerjék a projektek főbb elemeit, a projekttervezés folyamatát, s képessé váljanak kisebb szakmai projektek tervezésére,
- megismerjék a forrásteremtés különböző lehetőségeit, a pályázatokat mint lehetséges forrásteremtő lehetőséget (annak előnyeit és hátrányait), megismerjék a legfontosabb hazai pályázatokat, pályázatfigyelő portálokat. Képessé váljanak a pályázati kiírás és az űrlap értelmezésére, s szakmai projektjük pályázattá formálására,
- megtapasztalják a csapatmunka jelentőségét a projektmunka és a pályázatírás során.
Tanulás eredmények, kompetenciák: A kurzus elvégzése után a hallgatók képesek lesznek
- projektekben gondolkodni,
- egy adott társadalmi környezet problémáinak, jellegzetességeinek megfogalmazása után releváns célt kitűzni, egy kisebb projektet megtervezni,
- a projekttervet pályázatokká formálni, a pályázatot projekttervként értelmezni.
A kurzus tartalmai, témakörei:
- A projekt fogalma. SMART célok.
- A projekt alapja: egy adott társadalmi környezet: a probléma, szükséglet, igény meghatározása – ehhez cél kitűzése. A projektet meghatározza továbbá: a szervezet küldetése és tevékenysége, valamint a projektfelelős személyes motivációja. Az „érdekelt felek” meghatározása.
- A projekt eredménye – értékelése: indikátorok.
- A projekt szakmai tartalma, a tevékenységek, ezek ütemezése.
- A tartalomhoz erőforrások rendelése. Pénzügyi tervezés
- Forrásteremtés. Pályázatok pro és kontra.
- A Magyarországon elérhető pályázatok rendszere. Pályázatfigyelés.
- Pályázatírás a gyakorlatban.
- Ami a pályázat beadása után következik.
Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek
A kurzus során a hallgatók rendelkezésére áll egy közös csoportfelület (zárt facebook csoport), mely a kurzus tananyagának elektronikus irodalmát, segédanyagait is tartalmazza. Mindez nem csak a tananyag elsajátítását, hanem a hallgatók közötti tudásmegosztást és a csoportmunkát is elősegíti. A kurzus során ugyanis a hallgatók csoportosan terveznek meg egy kisebb szakmai projektet, melyet aztán pályázattá formálnak. Az órákon a legfontosabb tartalmakat emeljük ki, valamint a projekttervezéshez, pályázatíráshoz használható módszereket gyakoroljuk. Az oktatói előadások és magyarázatok mellett a hallgatói aktivitást és tudásmegosztást elősegítő módszerek kerülnek előtérbe.
Értékelés
A kurzus érdemjegyét a csoportosan elkészített szakmai pályázat értékelése adja – a csoport minden tagja azonos érdemjegyet kap. A pályázatokat (a közös felületre feltöltött űrlapon) november 24. 23:59-ig a gyenes.zsuzsa@ppk.elte.hu címre kell beküldeni. A pályázat megírását a projektterv elkészítése előzi meg (a közös felületre feltöltött vázlat alapján). Ha a csoport a projekttervét október 27-ig elküldi, legkésőbb a novemberi konzultáción visszajelzést kap róla – ezzel támogatva a sikeres pályázat elkészítését.
A kurzus sikeres teljesítéséhez szükség van
- a pályázat határidőre történő benyújtására;
- az órákon való részvételre: legfeljebb a tanórák egyharmadáról történő hiányzás a megengedett, ami azt jelenti, hogy a két kontaktóra valamelyikén (legalább részben) jelen kell lenni.
- Ezen kívül minden projektcsoportnak készítenie kell a munkájára vonatkozóan egy Gantt-diagramot, amiből kiderül, a csoport mely tagja a projekttervezés – pályázatírás mely feladatának a felelőse volt, s minden csoporttagnak készítenie kell egy legalább 1500 karakteres írást arról, hogy ő mivel tudott hozzájárulni a közös munkához, s mit tanult belőle. (Sem a Gantt-diagram, sem az egyéni fogalmazások nem számítanak bele az érdemjegybe, de hiányuk esetén érdemjegy nem adható.)
Kötelező olvasmány/ok
Perneczky László (szerk.): Projektfejlesztés és pályázatírás. é.n.
http://tff.hu/images/tff_dokumentumtar/Projektfejlesztes_es_palyazatiras.pdf
Ajánlott olvasmány/ok
Verzuh, Eric: Projektmenedzsment. HVG Kiadó Rt., Budapest, 2006.
Ajánlott honlapok:
pafi.hu Pályázatfigyelő www.pafi.hu