A kurzus célja:
A hallgatók ismerkedjenek meg az emberi erőforrás fogalmával, az emberi erőforrásokat termelő folyamatokkal, valamint a humán erőforrások felhasználásával. Ismerjék fel a népesség iskolázottsága és innovatív képessége közötti összefüggést, a tudás alapú társadalom jelentőségét. Legyenek járatosak az emberi erőforrások fejlesztésének lehetőségeiben, valamint ismerjék a felnőttképzés e folyamatban betöltött szerepét.
Tanulás eredmények, kompetenciák:
A hallgató legyen képes:
-
fogalmi gondolkodásra,
-
önművelésre: a munkáját segítő szakirodalom folyamatos követésére,
-
önálló ismeretszerzésre,
-
személyes tapasztalatainak tudományos keretekbe integrálására.
A kurzus tartalma, témakörei:
-
Emberi erőforrások fogalma
-
Emberi erőforrások eredeti felhalmozása
-
Az oktatás, mint képességtermelés - gazdaság, mint képesség-felhasználás
-
Népesség iskolázottsága és innovációs képessége
-
A tanítási - tanulási folyamat kimeneti eredménye, az iskolai tudás
-
A tanítási - tanulási folyamat bemeneti tényezői
-
Bemeneti tényezők átalakítása kimeneti eredményekké (pedagógiai folyamatok)
-
Előzetes tudás elismerésének és beszámításának lehetőségei az oktatásban
Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek: előadás
Értékelés:
Írásbeli kollokvium.
Ajánlott olvasmány/ok:
-
Gáspár László: Bevezetés az emberi erőforrások elméletébe. Janus Pannonius Tudományegyetem, Pécs. 2000.
-
László Gyula: Emberi erőforrás gazdálkodás és munkaerőpiac. Janus Pannonius Egyetemi Kiadó, Pécs 1997.
-
Halász Gábor – Golnhofer Erzsébet – Tóth Béla: Oktatási rendszer és iskolaszervezet. Okker.
-
T.Kiss Tamás: A tudásalapú társadalom – Eszmény és valóság. (előadás) www.jgytf.u-szeged.hu/.../wp/.../A_tudasalapu_tarsadalom.doc
-
Csapó Benő: Az iskolai tudás. Osiris Kiadó. 2002. (Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár)
-
Szárny és Teher. A Bölcsek Tanácsa által készített a magyar oktatás helyzetét elemző háttéranyag. http://mek.niif.hu/07900/07999/pdf/index.html
-
Derényi András – Tóth Éva: Validáció. A hozott tudás elismerése a felsőoktatásban. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. 2011.