A kurzus célja: megismertetni a felnőttképzési rendszerek típusait, a kapcsolódó tevékenységek főbb jellemzőit, módszereit, a felnőttképzési munkavégzéshez szükséges kompetenciákat.
Kompetenciák:
-
képesek a felnőttképzés rendszere és módszertana területén ismereteik és a felnőttképzés területén szerzett tapasztalataik rendszerezett megértésére, képesek új információk gyűjtésére, a felnőttképzés területén felmerülő új problémák, kritikus feldolgozására;
-
a megszerzett tudás alkalmazásában és gyakorlati hasznosításában a felnőttképzések területén megfelelő kreativitással és önállósággal rendelkeznek, alkalmasak az andragógia mélyebb összefüggésének megértéséhez szükséges információk forrásainak felkutatására, a társtudományok eredményeinek értelmezésére és felhasználására, minőségbiztosítás kérdések megoldására.
-
rendszerszerűen és kreatívan foglalkozzanak az andragógia új és összetett témaköreivel (pl. a tudás alapú társadalom és az élethosszig tartó tanulás kapcsolata, a munkaerőpiac és a képzés egymásra hatása), önálló véleményt, szükség esetén kritikát fogalmazzanak meg, döntéseket hozzanak, következtetéseiket és döntéseiket szakmai és nem szakmai közönségnek be tudják mutatni;
-
magatartásuk terén rendelkeznek előítéletmentességgel, empátiával, toleranciával, rugalmassággal, objektivitással.
Ismeretanyag-tartalom:
Bevezetés a felnőttképzési rendszerek tanulmányozásához.
A felnőttnevelés, felnőttoktatás, felnőttképzés fogalma, helye a kultúraközvetítés rendszerében. Felnőttképzés az élethosszig tartó tanulás korában: formális, non formális és informális tanulási csatornák. A felnőttképzési rendszerek típusai, jellemzői. A tudástársadalom, a tudásmunkás, a tudásmenedzsment fogalma és kihívásai. A felnőttképzés társadalmi funkciói: pótló, munkaerőpiacra felkészítő, át és továbbképző, demokráciára, környezettudatosságra és egészségre nevelő funkciók.
A felnőttképzési rendszerek átalakulása a rendszerváltás után. A felnőttképzés redukcionalizmusa: középpontban a foglalkoztatáspolitika. A magyar szakképzési rendszer és a szakmaszerkezet (OKJ) változásai, felnőttképzési vonatkozásai.
A felnőttképzés kiemelt célcsoportjai 1. A hátrányos helyzetű csoportok segítésének felnőttképzési kérdései. (Alacsony végzettségűek, cigányok, megváltozott munkaképességűek, fogyatékosok; bevándorlók és menekültek.) A felnőttképzés kiemelt célcsoportjai 2. Felsőoktatás – felnőttoktatás. A felsőoktatás szerepe, felelőssége a tudástársadalom kialakításában.
A felnőttképzés módszertani kérdései: bevezetés az előadóközpontú, a résztvevőközpontú módszerek és az önirányított tanulás világába. Oktatásszervezési kérdések
Követelmények: a félév végén írott zárthelyi dolgozat
Sikertelen teljesítés esetén a javítás módja, határideje: pótzárthelyi a szorgalmi időszakot követő héten.
Kötelező irodalom: a Moodle felületén található órai anyagok ppt-i és elektronikus szemelvények, valamint az alábbi tankönyvek megfelelő szemelvényei.
-
Kraiciné Szokoly Mária: Felnőttképzési módszertár Új Mandátum K. 2004. Bp.
-
Kraiciné Szokoly Mária: Pedagógus-andragógus szerepek és kompetenciák az ezredfordulón
-
ELTE Eötvös Kiadó Bp. 2006. 9-61.
-
Kraiciné Szokoly Mária, Csoma Gyula: bevezetés az andragógia elméletébe és módszertárába. ELTE Bp. 2012.
-
Henczi Lajos: Felnőttoktató Nemzeti tankönyvkiadó 2009.
Ajánlott irodalom:
Bevezetés a felnőttképzési rendszerek tanulmányozásához.
A felnőttnevelés, felnőttoktatás, felnőttképzés fogalma, helye a kultúraközvetítés rendszerében. Felnőttképzés az élethosszig tartó tanulás korában: formális, non formális és informális tanulási csatornák.
-
Dokumentumok: Memorandum on lifelong learning, Magyar Nemzeti LLL stratégia, Európai Képesítési Keretrendszer, EUROPASS csomag. A 7. Nevelésügyi Kongresszus felnőttképzésre vonatkozó szemelvényei, Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért 2008, Szárny és teher 2009. – felnőttképzési és szakképzési vonatkozásai.
-
Az oktatás közügy A VII. Nevelésügyi Kongresszus zárókötetének felnőttképzési szemelvényei 20-86., 96, 214, 547-621 p.
-
Szabó Katalin: Tanulás a munkahelyeken és a munkahelyekért Educatio 2008 nyár 218-232 p.
-
Tót Éva: tanulási környezetek. Educatio 2008 nyár 183-193 p.
-
Kerekasztal beszélgetés az informális tanulás fogalmáról. (Csányi Vilmos, Z. Karvalics László, Kamarás István). Educatio 2008/2 283-300 p.
A felnőttképzési rendszerek átalakulása a rendszerváltás után. A felnőttképzés redukcionalizmusa: középpontban a foglalkoztatáspolitika. A magyar szakképzési rendszer és a szakmaszerkezet (OKJ) változásai,.
Benedek András: Változó szakképzés OKKER Bp. 2003.
Vámosi Tamás:
A felnőttképzés kiemelt célcsoportjai 1. A hátrányos helyzetű csoportok segítésének felnőttképzési kérdései. Munkaerőpiaci képzések. Kik azok a tudásmunkások. Tudástársadalom – tudásmenedzsment. A felsőoktatás szerepe, felelőssége a tudástársadalom kialakításában.
-
Fodor Péter: A tudásmenedzsment aktuális kérdései. Tudásmenedzsment IX/2. 65-76 p.
-
Harangi L.: A knowlwdge workerek komplementer kompetenciái. Tudásmenedzsment IX/2. 21-31.
-
Kraiciné Szokoly Mária és tsai: Felnőttképzési kísérlet a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok felzárkóztatásáért PTE FEEF Pécs 2006.
-
Henczi Lajos (szerk.): Szak- és felnőttképzés-szervezés gyakorlata, Raabe Kiadó, Bp., 2007.