Az előző félév informatika volt. A mostani könyvtárismeret. Beadandókkal.
Tematika:
A kurzus célja
A hallgatók felkészítése a hatékony eligazodásra a szakmai információforrásokban, mely elengedhetetlen az andragógia szak követelményeinek teljesítéséhez, valamint a szakmai fejlődéshez.
Tanulási eredmények, kompetenciák
A hallgató legyen képes:
felismerni munkája során az információigényes helyzeteket,
megtalálni a munkájához szükséges információgyűjtést leginkább szolgáló intézményeket és
információforrások szakszerű keresésére, azok értékelésére,
a számára szükséges információk kigyűjtésére, rendszerezésére, s azoknak az adott
jogszerűen és következetesen használni a bibliográfiai hivatkozás rendszerét.
A kurzus témakörei
Az információs műveltség fogalma
A tudományos kutatás folyamata
Az andragógiai információt szolgáltató intézmények
A szakmai információforrások típusai
A szakirodalmi információk keresése
A szakmai közlés műfajai
Az etikus hivatkozáskultúra
Értékelés
A teljesítés feltételei:
1. bibliográfia készítése szabadon választott, előre egyeztetett témában,
2. könyvtárismertetés néhány oldal terjedelemben (minimum 2500 karakter), előre egyeztetett témában.
A témaválasztás határideje mindkét esetben 2013. március 10. 24.00 h, az elkészítés határideje 2013. április 21. 24.00 h.
A következő elvárások valamennyi szakmai munkára vonatkoznak:
a magyar helyesírás szabályainak betartása,
következetes, szabályos bibliográfia és hivatkozások,
a szerzői jogok tiszteletben tartása.
Az érdemjegy alapja:
1. a bibliográfia és a hivatkozások formai megfelelése,
2. a könyvtárismertetés tartalmi és formai megfelelése.
A határidő előtt érkezett munkák esetében mód nyílik a hibák kijavítására a végleges értékelésig.
Sikertelen teljesítés, vagy gyenge eredmény esetén a javítás egyéni mérlegelés után lehetséges, a jegyszerzés határideje: 2013. május 24. 10 óra.
Kötelező olvasmány
Dömsödy Andrea (2006): Bevezetés a pedagógiai tájékozódásba (A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése 2.) Bp., ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, 2006., 58 p., URL: http://mek.niif.hu/05400/05445/05445.pdf, Utolsó letöltés: 2013.02.10.
Ajánlott olvasmányok
Eco, Umberto (2012): Hogyan írjunk szakdolgozatot?, Bp., Partvonal, 216 p.
Falus Iván (szerk. 2000): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe, 3. kiad., Bp., Műszaki Könyvkiadó, 540 p.
Fülöp Géza (2009): Hol keressem? Hogy keressem? Információkeresés – szakirodalomkutatás, Bukarest, Editura Didactică şi Pedagogică, 222 p.
Gyurgyák János (1997): Szerkesztők és szerzők kézikönyve, Bp., Osiris, 121-149 p.
Kozma Tamás – Sike Emese (szerk., 2004): Pedagógiai informatika, A neveléstudomány szakirodalmi alapjai (Pallas Debrecina, 15.) Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, 278 p.
Siró Béla (2006): Könyvtári ismeretek, könyvtárhasználat, információtechnika, Debrecen, Pedellus Tankönyvkiadó, 148 p.
Szabó Katalin (2002): Kommunikáció felsőfokon, Hogyan írjunk, hogy megértsenek? Hogyan beszéljünk, hogy meghallgassanak? Hogyan levelezzünk, hogy válaszoljanak?, 2. átd., bőv. kiad. Bp., Kossuth Kiadó, 404 p.
Szokolszky Ágnes (2006): Kutatómunka a pszichológiában, Gyakorlatok, [Bp.], Bölcsész konzorcium, 128 p., URL: http://mek.oszk.hu/04800/04897/04897.pdf, Utolsó letöltés: 2013.02.10.
Ungváry Rudolf – Vajda Erik (2002): Könyvtári információkeresés, 2. jav. kiad., Bp., Typotex, 170 p.