Karakán tanárnő, élménydús csoportmunkás előadás, online vizsgával (tesztes).
Tematika:
A kurzus célja
A neveléslélektan, mint alkalmazott tudományterület főbb fogalmainak elsajátítása, a pedagógiai helyzeteknek a neveléslélektan nézőpontjából történő elemzésében szerepet játszó szempontok megismerése. Az életközépi fejlődési szakaszokban nagy gyakorisággal előforduló fejlődési és munkaerőpiaci kihívások és az ezekkel történő sikeres megküzdés jellemzőinek megismerése.
Tanulás eredmények, kompetenciák
A kurzus hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatók ismerjék:
–a személyiségfejlődés törvényszerűségeit, különös tekintettel a felnőttkorra;
– az oktatási rendszer alapvető összefüggéseit, a felnőttek tanulásának, tanításának pszichológiai sajátosságait
– a változó igényekhez igazodó csoportszervezést, a kommunikáció, a konfliktuskezelés elemi módszereit;
a hallgatók alkalmassá váljanak:
– a gazdasági-társadalmi folyamatok és a kultúra jelenségvilága közötti összefüggések rendszerszemléletű értelmezésére;
– az emberi viselkedés differenciált észlelésére;
– a felnőtt ember megújulási, fejlődési törekvéseit – figyelembe véve a személyes életutat és az elért életminőséget – segítésére és megvalósításuk támogatására;
– a megismerési alapfolyamatok önreflektív elemzésére és fejlesztésére.
Hozzájárul a hallgatók reális önismeretének és önértékelésének kialakításához.
A kurzus tartalmai, témakörei
1. Ökológiai szemlélet, a család fejlődési ciklusa (Bronfenbrenner, a kultúra szerepe)
2. Motiváció (önszabályozó tanulás célelméletek és értékek)
3. A felnőtt tanuló és tanulói stílusok (Kolb, tapasztalati tanulás)
4. Az átlagostól eltérő fejlődés megélésének pszichológiai jellemzői
5. A kiemelkedő képességekkel rendelkezők pszichológiai jellemzői
6. Szervezeti kultúra és szervezeti rítusok (tanuló és tanárközpontú megközelítések)
7. Pozitív pszichológia emberképe és szempontjai a változások megértésében (személyes mentálhigiéné, reziliancia)
8. Az életpálya-építés elméletei
9. Érzelemszabályozás és szociális kompetenciák
10. Az élet középső szakaszáról szóló modern személyiségelméletek (McAdams, Levinson)
11. Krízis és változás pszichológiája (a munkanélküliség, mint krízis)
12. Stressz és stresszmenedzsment, kiégés és megelőzése
Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek
Reflektív önbeszámoló, önismereti tevékenységek (kérdőív kitöltés), megvitatás
Értékelés: online vizsga
Kötelező olvasmány/ok
Vajda Zsuzsanna és Kósa Éva: Neveléslélektan. Osiris Kiadó, Budapest. 31-272.o.
Kağitçibaşi, Cigdem (2003) A család és a család változásai. In: Nguyen, L.A. és Fülöp, M. (szerk.) Kultúra és pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. 311-334.o.
Katona Nóra – Oakland, Thomas (1999) Tanulói stílus – egy integratív megközelítés. Alkalmazott Pszichológia, I.1. 7–29.o.
Katona, N.(2009) Motiváció és az önszabályozó tanulás. Pedagógusképzés, 2.-3.sz.,129-159.o.
Czike Bernadett (1997): Az alternatív iskolák jellemzői - kezdeti elveik, mai gyakorlatuk. Új Pedagógiai Szemle, 6., 24–33. oldal.
M. Nádasi Mária (1995): Úton a pedagógiai többszólamúság felé In: Kereszty Zsuzsa- T. Hajbács Ilona (szerk.) (1995): Több út. IFA – MKM – BTF, Budapest http://edutech.elte.hu/multiped/ped_12/ped_12.pdf
Lukács István (2006) Tanulási stratégia és tanulási stílus. in: Gaskó, K., Hajdu,E., Kálmán, O., Lukács, I., Nahalka, I. és Petriné Feyér, J. Hatékony tanulás. ELTE, PPK. Neveléstudományi Intézet, 68-79.
Drimál István (2007) Konfliktusok kezelése a munkahelyi szervezetekben. In Mészáros Aranka (szerk.) Kommunikáció és konfliktusok kezelése a munkahelyen. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 251-267.o.
Magyar Judit (2007) A mediáció mint a konfliktuskezelés alternatív módja. In Mészáros Aranka (szerk.) Kommunikáció és konfliktusok kezelése a munkahelyen. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 267-285.o.
Székely Vince (2003) A munkanélküliség lélektana. In Hunyady György és Székely Mózes (szerk.) Gazdaságpszichológia. Osiris, Budapest. 643-559.o.
Kiss B. Gyöngyi (2003) A dolgozó és a munka. In Hunyady György és Székely Mózes (szerk.) Gazdaságpszichológia. Osiris, Budapest. 611-643.o.
Bíró Balázs és Serfőző Mónika (2003) Szervezetek és kultúra. In Hunyady György és Székely Mózes (szerk.) Gazdaságpszichológia. Osiris, Budapest. 481-542.o.
Petróczi Erzsébet (2007) Kiégés – elkerülhetetlen? Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
Hajduska Mariann (2008) Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 9-84. és 117-130.
Kiss István-Balogh László (2004) Kellemes problémák. In N. Kollár Katalin-Szabó Éva (szerk.) pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Budapest. 496-534.o.
Révész György (2007) Személyiség, társadalom, kultúra – a pszichoszociális fejlődés eriksoni koncepciója. In: Gyöngyösiné Kiss E. – Oláh A.(Szerk.) 2007. Vázlatok a személyiségről. A személyiséglélektan alapvető irányzatainak tükrében. Budapest: Új Mandátum, 224 -243. http://pszichologia.btk.pte.hu/letolt/Erikson.pdf
Dr. Hatvani Andrea, Budaházy-Mester Dolli, Dr. Héjja-Nagy Katalin (é.n.) A pályaorientáció, pályaszocializáció pályaorientáció, pályaszocializáció alapterületei. http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/tanszemfejl/1_a_plyaorientci_plyaszocializci_alapterletei.html
Dr. Kullmann Lajos: „A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása” (FNO), mint a holisztikus látásmód nemzetközileg elfogadott szabálya. In: Nagyné Zölde Mónika (szerk.) A munkaképesség szociális, (gyógy)pedagógiai, foglalkoztathatósági szempontú minősítéséhez. ELTE, BGGY. 9-14.o. http://mek.oszk.hu/10000/10010/10010.pdf
Ajánlott olvasmány/ok
Super, C., M. és Harkness, S. (2003) A gyermeki fejlődés kulturális szerveződése In: Nguyen, L.A. és Fülöp, M. (szerk.) Kultúra és pszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. 335-362.o.
Szitó Imre & Katona Nóra (2007) Hátrányos helyzet, veszélyeztetettség és iskolai siker, Mester és Tanítvány, 14..sz. 35 -53.o. http://www.szitoimre.com/doc/27_hatranyos.pdf
Szitó Imre (2005) A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológiai füzetek, 2 .sz. ELTE.
Szitó Imre: 2005. A külső és belső motivációs tényezők szerepe a tanulók osztálytermi értékelésében (Az Országos Köznevelési Tanács 2005. május 9-i ülésén elhangzott előadás) http://www.szitoimre.com/doc/24_kulso_belso.pdf
McAdams, D. P. (2001) The Psychology of Life Stories. Review of General Psychology, 5, (2),100-122.
Smart, R and Peterson, C. (1997) Super’s Career Stages and the Decision to Change Careers. Journal of Vocational Behavior, 51, 358–374.
Gyöngyösiné Kiss Enikő - Oláh Attila (szerk.) (2007) Vázlatok a személyiségről - A személyiség-lélektan alapvető irányzatainak tükrében. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest
Répáczki Rita (2009) Mi is az az életpálya-tanácsadás? Életpálya-tanácsadás, 1(1-2) 6-10. http://eletpalya.munka.hu/c/document_library/get_file?uuid=b6c4ad1b-8e42-4521-815a-9901d0acca8b&groupId=10418
Könczei György (szerk.) (2009) Fogyatékosság és munkaerőpiac. Fogyatékosságtudományi tanulmányok. XVI. http://iothu.visibli.com/eca2d8b5750bc009/?web=3d8a15&dst=http%3A//mek.oszk.hu/09600/09684/%3Ffrom%3Drss
Motiváció Alapítvány (é.n.) Hogyan segítsük sérült embertársainkat? http://www.motivacio.hu/sites/default/files/hogyan_segitsuk.pdf
Danis, I., Farkas, M., Herczog, M., Szilvási, L. (szerk.)(2011) Biztos Kezdet Kötetek I. A génektől a társadalomig: A koragyermekkori fejlődés színterei. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest. http://www.biztoskezdet.hu/uploads/attachments/Biztos_Kezdet_Kotet_I_belivek_kis_felbontas.pdf
Danis, I., Farkas, M., Herczog, M., Szilvási, L. (szerk.)(2011) Biztos Kezdet Kötetek II. A koragyermekkori fejlődés természete - fejlődési lépések és kihívások. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest. http://www.biztoskezdet.hu/uploads/attachments/Biztos_Kezdet_Kotet_II_belivek_kis_felbontas.pdf