A kurzus célja, tanulás eredmények, kompetenciák
-
Szociális kompetenciák fejlesztése, kiemelten az empátiára, szenzibilitásra, és felelősségvállalásra, melyek széles körben hasznosíthatóak a későbbi pálya során.
-
Az interdiszciplináris, holisztikus tudományos látásmód fejlesztése.
-
Az andragógia és gyógypedagógia főbb kapcsolódási pontjainak feltárása, hazai és nemzetközi eredmények megismerése.
-
Az andragógia területéhez és a választott szakirányhoz kapcsolódó ismeretrendszer, a személyiségfejlődés törvényszerűségeinek - különös tekintettel a felnőttkorra – bővítése.
-
Az emberi viselkedés differenciált észlelésére és befolyásolására történő érzékenyítés.
-
A kulturális, művészi és tudományos értékek közvetítésének hatásmechanizmusainak, szervezeti formáinak ismerete.
Értékelés
Egy választott témában történő 25-30 perces előadás megtartása prezi.com, vagy Power Point bemutatóval.
A választott témának a 7-10. előadás témáiból megválasztottnak kell lennie.
Az intézménylátogatáson történő megjelenés a teljesítés feltétele.
Részvétel az órák minimum 70%-án.
Tematika
-
Bevezetés – a gyógypedagógia tárgya, területei, kapcsolódás az andragógiával. A területek vázlatos áttekintése, a követelmények megtárgyalása.
Gordosné Szabó Anna (2011): Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Zrinszky László (2002): Neveléselmélet. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
-
Bevezetés – A gyógypedagógia területeinek áttekintése I. A logopédia területének megismerése. A tanulásban akadályozottság megismerése. A szomatopedagógia, a mozgássérültek pedagógiája.
Balogh Margit (szerk.) (2008): Összehasonlító konduktív pedagógia. MPANNI, Budapest.
Meixner Ildikó (2004): A beszédnevelés és a beszédfejlesztés kézikönyve : a Meixner-féle beszédfejlesztés módszertana. Meixner Alapítvány, Budapest.
Szabó Ákosné (szerk.) (2008): Tanulmányok a tanulásban akadályozottak pedagógiája és határtudományai köréből : [inkluzív nevelés]. Educatio, Budapest.
-
Bevezetés – A gyógypedagógia területeinek áttekintése II. Az értelmi fogyatékosság területének megismerése. Az autizmus.
Lányiné Engelmayer Ágnes (1996): A súlyosan és halmozott fogyatékossággal élő gyermekek fejlesztése, a képzési kötelezettség teljesítése. Országos Közoktatási Intézet, Budapest.
Theo Peeters (2007): Autizmus : az elmélettől a gyakorlatig. Kapocs Kiadó, Pécs.
-
Bevezetés – A gyógypedagógia területeinek áttekintése III. A szurdopedagógia, a hallássérültek pedagógiájának áttekintése. A tiflopedagógia, a látássérültek pedagógiája.
Hoffmann Judit, Mezeiné Isépy Mária (2006): Gyógypedagógiai alapismeretek. Comenius, Pécs.
-
A pszichopedagógia területének áttekintése. Az andragógia lehetőségei a hátrányos helyzetű, magatartászavaros fiatalok esetében.
Bánfalvy Csaba (1995): Gyógypedagógiai szociológia. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest.
Durkó Mátyás (1999): Andragógia : a felnőttnevelés és közművelődés új útjai. Magyar Művelődési Intézet, Budapest.
Petróczi Erzsébet (szerk.) (2006): Mentális és pszichés problémák XXI. századi megoldásmódjai: bátorító nevelés, gyógypedagógia, gyermekvédelem, iskolai szociális munka, pszichoterápia. Szegedi Egyetemi Kiadó, Szeged.
-
Gyermekvédelem, utógondozás
Veczkó József (2007): Gyermekvédelem pszichológiai és pedagógiai nézőpontból : társadalmi, család- és gyermekérdekek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Dr. Veczkó József (2002): Gyermek- és ifjúságvédelem – Család- és gyermekérdekek. APC-Stúdió, Gyula.
-
Hátrányos helyzet és andragógia, kiemelten a kulturális-, társadalmi- és szimbolikus tőke hiányainak kompenzálása
Bourdieu, P. (1978): A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Gondolat Kiadó, Budapest.
Ferge Zsuzsa (2005) Ellenálló egyenlőtlenségek. Esély. 17. 4. sz. 3-41.
-
Az andragógia felnőttnevelő funkciói, elhelyezkedési lehetőségek a hátrányos helyzetű csoportokban, részletesen tárgyalva a gyermekotthonban felnőttek kilátásait
Bajusz Klára, Németh Balázs (szerk.) (2011): Felnőttoktatási felfogások a 20. században : andragógiai szöveggyűjtemény. Publikon, Pécs.
Zrinszky László (szerk.) (2010): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Gondolat Kiadó, Budapest.
-
Potenciális korrekciós lehetőségek (művészetterápiák, zeneterápia)
Gertrud Orff (1994): Orff zeneterápiájának alapfogalmai - definíciók és példák. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, Budapest.
Varvasovszkyné Velsz Dóra (1998): Zeneterápia és gyógypedagógia súlyosan és halmozottan sérültek intézményeiben. A szerző magánkiadása, Debrecen
-
Intézményrendszer, nemzetközi kitekintés
Arató Domonkos, Csizmadia Sándor és Szabó Enikő (2002): Nevelőotthon-típusok összehasonlító vizsgálata. Család, gyermek, ifjúság. 11. 3. sz. 17-25.
Kozlowska, K. és Hanney, L. (2001) An Art Therapy Group for Children Traumatized by Parental Violence and Separation. Clin Child Psychol Psychiatry. 2001. 6. sz. 49-78.
-
Intézménylátogatás
TEGYESZ Utógondozó Otthona
Budapest Főváros Utógondozó Otthona
-
Az intézménylátogatás konzekvenciáinak közösen történő levonása, a látottak megbeszélése.